16.11.2018
Suurin
osa liturgiasta on peräisin toisen temppelin tuhoutumisen jälkeiseltä ajalta.
Rabbi Johanan ben Zakkai sai Roomalta luvan perustaa uudelleen rabbiinisen
akatemian Yavneen, josta käsin hän sääti määräyksiä sellaisista temppelin
ulkopuolisista rituaaleista, jotka eivät liittyneet uhraamiseen. Hänen
seuraajansa rabbi Gamaliel johti vielä radikaalimpia liturgisia reaktioita. Hän
sääti, että ’jokaisen ihmisen on päivittäin lausuttava 18 siunausta’, ja Talmud
osoittaa hänen nimenneen Simon ha-Pakulin organisoimaan tätä rukousta.
Papillisten
uhrausten loputtua rabbi Gamaliel sääti jokaisen yksittäisen juutalaisen olevan
vastuussa Jumalan palvelemisesta päivittäin tämän monimutkaisen verbaalisen
rukouksen kautta. Rabbiiniset tekstit kutsuvat rukousta tefillaksi (’rukous’), myöhempinä kausina sen nimeksi vakiintui amida (’seisonta’) rukousasennon mukaan
tai šemone esre (’kahdeksantoista’).
Siunaukset
jakautuvat kolmeen eri ryhmään: ne alkavat kolmella ylistyssiunauksella, joita
seuraa lista pyyntöjä, ja niiden jälkeen on vielä kolme kiitossiunausta. Vain
ensimmäinen kolmesta kiitosrukouksesta viittaa temppelijumalanpalvelukseen.
Tämä seuraa pyyntöjen sarjaa, jossa pyydetään Jumalaa täyttämään messiaaniset
lupauksensa suvereenisuuden palauttamisesta Israeliin, Daavidista polveutuvan
kuninkuuden täydentämisestä sekä uuden temppelin rakentamisesta Jerusalemiin.
Mišnan
Berakhot, ensimmäinen liturgisia
tapoja käsittelevä traktaatti, omistaa kolme yhdeksästä luvustaan toiselle
elementille nimeltään šema ja sen
siunaukset. Se koostuu kolmesta raamatullisesta jaksosta (5. Moos. 6:4-9;
11:13-21; 4. Moos. 15:37-41), joita ympäröi rabbiinisten siunausten luettelo.
5. Moos. 6:7 jakeen mukaan rukouksen on tapahduttava kotona, sekä aamulla
noustessa että illalla käydessä nukkumaan. 5. Moos. 6:8 mukaan sanat pitäisi
sitoa käteen ja silmien väliin, mistä osoituksena on tefillin, rukousnauha. 5. Moos 6:9 mukaan sanojen pitäisi olla
kirjoitettu talon ovenpieliin ja portteihin, mitä tehtävää hoitaa mezuza. 4. Moos. 15:38-40 mukaan
viittojen kulmissa pitäisi olla tupsut jatkuvana muistutuksena suhteesta
Jumalaan. Vaate, johon tupsut tulee liittää, on nimeltään tallit.
Siunauksista
kaksi lausutaan ennen rukouksia ja yksi sen jälkeen aamuisin sekä kaksi
iltaisin. Ensimmäisissä kutsutaan Jumalaa maailman Luojaksi, ja siitä, kuinka
Jumala rakastaa Israelia paljastamalla sille Tooran. Kolmannessa kerrotaan
siitä, kuinka Jumala lunasti Israelin kansan Egyptistä. Viimeisessä rukoillaan
Jumalan suojelusta yön yli.
Lähde: Ruth Langer: Jewish Worship and Liturgy, s. 337-356 (teoksesta The Cambridge Guide to Jewish History, Religion and Culture, 2010)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti