25.11.2018
Jumalan
ykseys on keskeinen juutalaisen uskonnon doktriini läpi vuosisatojen. Usko
yhteen jumalaan kuvaa juutalaisessa uskossa sitä, että on olemassa yksi
ihmiskunta ja yksi maailma. Juutalaisessa uskossa hylätään dualismi ja ajatus jumalan
pojasta, ja juutalaiset ovatkin kiistelleet kristittyjen kanssa halki historian
heidän kolmiyhteisyyttä käsittelevistä doktriineistaan. Keskiajalla
vaikuttaneita filosofeja, jotka pohtivat jumalan olemusta teoksissaan, olivat
Saadiah Gaon, Solomon ibn Gabirol, Abraham ibn Daud sekä Moses Maimonides. Uudella
ajalla esiintyi myös ryhmittymiä, joiden mukaan jumala ei ole lainkaan
yliluonnollinen, vaan voima, joka aiheuttaa pelastuksen.
Juutalaisuudessa
on myös tutkittu jumalan ulkopuolisuutta ja sisäisyyttä suhteessa maailmaan.
Rabbiinisella kaudella juutalaiset tutkijat kehittivät shekinan eli
kirkkauden doktriinin ilmaisemaan jumalallista läsnäoloa. Keskiajalla käsitys jumalan
olemuksesta muuttui ja syveni ja sai keskeisen muotonsa juutalaisten
perusdoktriinina. Valistuksen aikana jumalan olemusta koskevan käsityksen
kimppuun hyökättiin ja esimerkiksi Baruch Spinoza kumosi väitteen jumalan
ulkopuolisuudesta. Doktriini kuitenkin on yleisesti kannatettu juutalaisten
keskuudessa, vaikka joitakin erimielisyyksiä esiintyykin.
Juutalaisen
ihmiskuvan mukaan ihminen on syntiä tekevä olento, jonka täytyy katua
syntejään, jolloin jumala sovittaa hänen syntinsä. Rabbiinisen kirjallisuuden
mukaan ihmisellä on kaksi taipumusta: taipumus hyvään ja taipumus pahaan. Vastalääkkeenä
pahaa taipumusta kohtaan rabbit suosittelevat Tooraa. Seurauksena tästä ihminen
taipuu Tooran tarjoaman kurin alle ja vapautuu pahan taipumuksen vaikutuksen
alta.
Toisen
temppelin kaudella eskatologisen pelastuksen ideasta tuli juutalaista elämää
liikuttava voima. Kuningas-messias lunastaisi maailman ja pelastuksesta tulisi
totta. Messiaskaipuun tuloksena alkoi ilmestyä vääriä messiaita, ja heitä
ilmeni läpi tulevien vuosisatojen. 1900-luvulla sekulaarisionistit näkivät
paluun Israeliin laillisena johtopäätöksenä länsimaisten juutalaisen elämän
realiteetteihin. Nykyisin sekulaarijuutalaisten käsitykset messiaasta ovat
jättäneet ortodoksijuutalaisten messiasodotukset varjoonsa.
Juutalaisten
käsitys tuonpuoleisesta on vaihdellut vuosisatojen saatossa. Vastauksena
raamatullisen teodikean kohtaamaan dilemmaan rabbit kehittivät doktriinin palkitsemisesta
ja rankaisemisesta kuoleman jälkeen. Tällainen usko auttoi juutalaisia
selviytymään kärsimyksistään, ja se myös selitti luomakunnan arvon huolimatta
maailman sairauksista. Sittemmin kuolleitten ylösnousemuksen doktriini on
korvautunut uskolla sielun kuolemattomuuteen, ja useimmat juutalaiset ovat
hylänneet rabbiinisen käsityksen kuolemanjälkeisestä elämästä.
Lähde: Cohn-Sherbok, Jumalkuvasta & Synnistä ja tulevasta maailmasta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti