19.10.2018
1700-luvun
lopulta alkoi juutalainen uusi aika. Juutalaisten emansipaatio eli
vapauttaminen oli silloin monen juutalaisen päämäärä. Uusia liikkeitä
juutalaisten keskuudessa olivat muun muassa uudistusmielinen reformijuutalaisuus,
traditioihin pitäytyvä ortodoksijuutalaisuus sekä niiden välimuoto
konservatiivinen juutalaisuus.
Reformijuutalaiset
kokivat juutalaisuuden ahtaana ja vanhanaikaisena ja halusivat sulautua
vallitseviin yleismaailmallisiin virtauksiin. Tunnetuin reformijuutalainen oli
Israel Jacobson (1768 – 1828), joka rakensi ensimmäisen reformisynagogan Saksan
Seeseniin 1810. Reformistit halusivat uudistaa jumalanpalveluksensa. Saarnojen
tuli käsitellä juutalaisuuden järkiperäistä ja moraalista luonnetta
valistusajattelun pääperiaatteiden mukaisesti. Toivoa Israelin kansan
lopullisesta pelastumisesta pidettiin pahennusta herättävänä, samoin
Palestiinaan palaamista.
Toinen
kuuluisa reformisti oli Abraham Geiger (1810 – 1874), Breslaun rabbi vuodesta
1838, joka nimitettiin Berliiniin perustetun reformikorkeakoulun opettajaksi
1870. Geigerin mukaan juutalaisuus uudistui jatkuvasti, eikä vallankumousta
tarvittu. Hän kuitenkin ajatteli kristinuskon merkitsevän alkuperäisten
juutalaisten aatteiden vääristämistä.
Reformijuutalaisuus
levisi Yhdysvaltoihin siirtolaisten mukana, jonne perustettiin kattojärjestö
1873 ja rabbiiniseminaari 1875. Reformijuutalaisten kokouksissa laadittiin
reformistien uskoa koskevat julistukset Filadelfiassa 1869, Pittsburghissa
1885, Columbuksessa 1937 ja San Franciscossa 1976. Julistukset herättivät myös
kritiikkiä ortodoksijuutalaisten ja konservatiivisten juutalaisten keskuudessa,
jotka vastustivat erityisesti Pittsburghin julistusta.
Pittsburghin
julistuksessa todetaan muun muassa, että tieteelliset tutkimustulokset ja
löydöt eivät ole ristiriidassa juutalaisten doktriinien kanssa, Mooseksen lain
olevan tarkoitettu ainoastaan palestiinalaista kontekstia varten, tiettyjen
perinteisten Mooseksen lakien, kuten kosher-ruokavalion ja puhtaussäädöksien
noudattamisen olevan vanhanaikaisia, juutalaisten muodostavan ainoastaan
uskonnollisen yhteisön eikä kansaa, jolla olisi velvoite palata Israeliin sekä
nähdään kristinuskon ja islamin harjoittajat myönteisinä yhteistyökumppaneina
monoteistisen ja moraalisen totuuden levittämisessä.
Näin
voimakkaat perinteisten juutalaisten käsitysten vastaiset kannanotot herättivät
aiheestakin kritiikkiä muiden kuin reformijuutalaisuuden keskuudessa.
Ortodoksijuutalaiset, jotka toimivat valistusaatteen vastavoimana, pitäytyivät halakhassa
eli ’oikeassa vaelluksessa’ ja Toorassa, ja julistivat sellaisen asenteen
sopivan myös moderniin elämäntapaan.
Konservatiivisen
juutalaisuuden perustajahahmon Zacharias Frankelin (1791 – 1875) mukaan taas
’juutalaisuus oli juutalaisten uskonto’, ja heprean kieli, josta
reformijuutalaiset halusivat eroon, oli ’juutalaisen sielun ja identiteetin
välttämätön ilmaus’. Tiede ja tutkimus nähtiin liikkeessä kuitenkin
positiivisina tekijöinä, joiden avulla autenttisen juutalaisuuden toivottiin
palaavan. Nykyisin näistä kolmesta juutalaisuuden suuntauksesta Israelissa
harjoitetaan lähinnä ortodoksijuutalaisuutta, muiden levinneisyysalueita ovat
Yhdysvallat ja Iso-Britannia.
Lähde: Aikamme uskonnollisia suuntauksia, Karl-Johan Illman (teoksesta Juutalainen kulttuuri, Tapani Harviainen)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti