12.9.2018
Mišna
ja Talmud ovat vanhoja juutalaisia tekstikokoelmia. Ne ovat osa
klassista rabbiinista kirjallisuutta, joka on syntynyt noin tuhannen vuoden
kuluessa juutalaisten diasporan aikana alkaen toisen temppelin tuhoutumisesta
70 jaa. Rabbiininen kirjallisuus jaotellaan usein sen mukaan, kuinka
arvovaltainen henkilö tai ryhmä kirjoituksen on laatinut. Arvovaltaisin ryhmä
ovat tannaiitit, jotka toimivat rabbien seuraajina.
Mišna
on tärkein tannaiittien valmistama lakiteksteihin eli halakhaan kuuluva
tekstikokoelma. Sen tunnetuin merkitys on se kokoelma säännöksiä, jonka rabbi
Jehuda ha-Nasi laati noin vuoden 200 jaa. aikoihin Juudeassa. Laajuudeltaan Mišnaa
voidaan verrata heprealaiseen Raamattuun. Suurin osa sisällöstä koostuu
erilaisista säädöksistä ja määräyksistä, jotka koskevat yksityisten ihmisten ja
pienten ryhmien asioita, kuten rabbeja ja heidän ympärillään olevia ihmisten ja
yhteisöjä. Säädökset on usein kerrottu erilaisissa kuvitteellisissa
dialogeissa, joiden päätteeksi esitetään suositeltava ratkaisu ongelmaan. Kaksi
tunnettua fariseusta, joiden mukaan dialogeja on suunniteltu, olivat Hillel
ja Shammai.
Mišna jakaantuu sisältönsä
perusteella kuuteen pääjaksoon (sedarim), jotka koostuvat
’traktaateista’ eli massekhtoteista, jotka taas jakautuvat kappaleisiin
(peraqim), ja edelleen erillisiin määräyksiin tai säädöksiin (halakhot).
Jaksot käsittelevät maanviljelystä, juhlia, avioliittoa, riitakysymyksiä,
temppelijumalanpalvelukseen kuuluvia uhreja sekä kultillista puhtautta.
Neljännessä jaksossa on myös erillinen traktaatti Abot, joka käsittelee
juutalaisten historiaa Siinainvuoren ilmestyksestä Hilleliin ja Shammaihin
asti.
Talmudeista
tärkeämpi valmistui vuoden 500 tienoilla Babyloniassa. Sisällöltään se
käsittelee samoja teemoja kuin Mišna: Jumalan tahdon noudattamista eri
tilanteissa ja elämänvaiheissa. Talmud sanana merkitsee tutkimista
teoreettisena työskentelynä vastakohtana toiminnalle. Lisäksi se merkitsee
’opetusta’ ja ’oppia’, erityisesti Raamattuun perustuvaa. Talmudin voidaan sanoa
koostuvan Mišnasta ja sen kommentaarista eli selitysteoksesta, jota kutsutaan
nimellä Gemara.
Babylonialaiseen
Talmudiin sisältyy runsaasti Mišnaa selittävää midraš-tekstiä, jopa 2/3
sen laajuudesta, Sen luonnetta kuvataan ensyklopediseksi, millä viitataan
siihen, että siihen on otettu mukaan kaikki mahdollinen rabbiinikouluissa
säilyttämisen arvoiseksi katsottu lähtien legendoista ja rabbien ilmestyksistä
erilaisiin tieteenaloihin, joita Babylonian juutalaiset harjoittivat. Talmudia
kuvataankin Babylonian juutalaisuuden kansalliskirjastoksi, ja arvovallaltaan
se on koko juutalaisen kirjallisuuden tärkein teksti heti Raamatun jälkeen.
Lähde: Klassinen kirjallisuus Nils Martola (kirjasta Juutalainen kulttuuri, Tapani Harviainen)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti