5.11.2018
Kun
juutalaiseen perheeseen syntyy poika, syntymään liittyy seitsemän päivän
rituaalinen puhtaus, ja kahdeksantena päivänä poikavauva ympärileikataan.
Poikavauva nimetään ympärileikkauksen yhteydessä ja tyttövauva, kun Tooraa luetaan
ensi kerran hänen syntymänsä jälkeen.
Bar
mitsva -seremonia (suom. ’käskyn poika’) toimitetaan, kun poika on 13-vuotias.
Silloin poika saavuttaa juutalaisen aikuisuuden ja voi noudattaa käskyjä. Bar
mitsvaan kuuluu, että poika pukee päälleen tefillin-nimiset
rukouskotelot ja lukee Tooraa. Tyttöjen vastaavan seremonian nimitys on bat
mitsva.
Avioliittoa
pidetään Jumalan suunnitelmana ihmiskunnalle ja Aadamin ja Eevan liittoa sen
esikuvana. Juutalaisessa uskonnossa avioliitto nähdään instituutiona, jonka
tarkoitus on perustaa perhe ja kasvattaa yhteiskuntaa.
Raamatulliseen
aikaan avioliittoa edelsi kihlausaika. Itse seremonia kesti seitsemän päivää ja
sen aikana laulettiin rakkauslauluja. Talmudistiseen aikaan morsianta ei
suojannut mikään avioeron koittaessa, mutta kehityksen tuloksena mohar
laati hänelle avioliittosopimuksen eli ketuban. Lisäksi seremoniasta
tuli julkinen ja uskonnollinen. Juutalaisen lain mukaan avioliiton solmimisessa
on muutamia rajoitteita, kuten lähisukulaisten naimakielto.
Juutalainen
avioerokäytäntö perustuu alun perin Tooran opetukseen, jonka mukaan
havaitessaan vaimossaan säädyttömyyttä mies voi antaa hänelle
avioerojulistuksen ja lähettää hänet pois kotoaan. Talmudistisen ajan muutosten
seurauksena aviomies joutui pyytämään oikeudelta avioerosopimuksen eli getin.
Kirjanoppinut laatii sopimuksen aviomiehen ohjeistuksesta, ja se voidaan
ratifioida kahden todistajan läsnäollessa, kun puolisolta on pyydetty lupa. Rabbi
Gershomin kaudella avioerolakiin tuli suuria edistysaskeleita: avioeroon oli
oltava naisen oma suostumus ja naiselle annettiin samat oikeudet eron tullessa
kuin aviomiehelle.
Kuolemasta
ja suremisesta on omat säädöksensä. Kuolinvuoteella kuoleva lausuu rukouksen,
jossa hän tunnustaa Jumalan tahdon elämälleen. Kun kuolema on todettu
tapahtuneeksi, ruumis laitetaan lattialle, peitetään lakanalla ja pään lähelle
laitetaan kynttilä. Lisäksi hänen vierelleen jää kaitsija. Ennen hautajaisia
ruumis pestään ja kääritään valkeisiin pellavakäärinliinoihin ja laitetaan
sitten arkkuun. Haudattavalle puetaan myös rukoussaali.
Surijoille
on omat ohjeensa ja säädöksensä pukeutumisesta ja osallistumisesta rukouksiin.
Heidän tulee repäistä vaatteensa joko kuullessaan suru-uutisen, juuri ennen
hautajaisia tai niiden jälkeen. Hautaamisen jälkeen surijat kokoontuvat
vainajan kotiin aterialle. Intensiivisempi suruaika kestää seitsemän päivää.
Lähde: Cohn-Sherbok, Elämänkaari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti