11.10.2018
Haskala
eli juutalainen valistusaate alkoi kehittyä 1700-luvun Saksassa yhtä aikaa
maallisen valistusaatteen kanssa. Monet intellektuellijuutalaiset, kuten rabbit
ja lääkärit kokivat, että aškenasijuutalaisten perinteinen Talmudin ja halakhan
tulkinta ei riittänyt, ja he halusivat keskittyä tieteeseen ja filosofiaan.
Heidän mukaansa aškenasijuutalainen kulttuuri oli alempiarvoinen verrattuna
sekä ei-juutalaiseen älylliseen maailmaan että muihin juutalaiskulttuureihin.
Haskalan
isähahmo oli saksanjuutalainen filosofi Moses Mendelssohn (1729-1786). Hän otti
vaikutteita saksalaisesta valistuksesta ja kehitti juutalaisuuden
uudistamisprojekteja, kuten Raamatun kääntämisen saksaksi heprealaisin
kirjaimin sekä Raamatun kommentaarin Bi’urin, jossa oli käytetty
keskiajan sefardijuutalaisten selityksiä luomaan uutta keskustelua.
1700-luvun
loppupuolella myös maalliset hallitsijat, jotka olivat omaksuneet
valistusaatteen oppeja, suostuivat useisiin myönnytyksiin juutalaisten
kansalaisoikeuksien suhteen. Vastapainoksi juutalaisten oli omaksuttava
tavallisen kansan tapoja. Tämä kuitenkin loi pohjaa myöhemmälle juutalaisten
lopullisten kansalaisoikeuksien saamiselle.
Valistusaatteen
vanavedessä kehittyi 1800-luvulla myös uusia aatteita, kuten sosialismi, jonka
eräänlaisena isänä voidaan pitää saksanjuutalaista Moses Hessiä (1812-1875).
Hän onnistui käännyttämään Engelin sosialismiin ja vaikutti myös Marxin
ajatteluun. Hess visioi myös sosialistisen juutalaisvaltion perustamisen
ratkaisuna juutalaisten kansallisuuskysymykseen., minkä perusteella häntä voidaan
pitää myös sionistisen sosialismin isänä.
Juutalaiset
kiinnostuivat marxilaisesta sosialismista siksi, että Marxin sosialistinen
visio toi helpotuksen sekä sorretuille luokille että hyljeksityille kansoille,
jollaiseksi juutalaiset itsensä mielsivät. Juutalaisten ongelmina olivat
antisemitismi ja tasa-arvo, ja ratkaiseva kysymys oli, pystyisikö vallankumous
ratkaisemaan nämä ongelmat.
Varsinainen
sionistiliike sai alkunsa myöhemmin samalla vuosisadalla, kun juutalaisten
keskuudessa alkoi ilmaantua käsityksiä, joiden perusteella juutalaisten ei
tarvinnut odottaa messiaan tuloon juutalaisvaltion perustamista. Liikkeen
perustajana pidetään Theodor Herzliä (1860-1904), josta tuli Sionistisen maailmanjärjestön
ensimmäinen puheenjohtaja. Järjestön ensimmäinen maailmankongressi pidettiin
1897 Baselissa.
Tärkeä
virstanpylväs sionistien historiassa oli Balfourin julistus 1917. Ratkaiseva
rooli sen synnyssä oli Chaim Weizmannilla (1874-1952), joka toimi
Iso-Britannian hallituksen neuvonantajana ensimmäisen maailmansodan aikana.
Balfourin julistuksessa Iso-Britannia lupasi edistää juutalaisen kansankodin
perustamista Palestiinaan. Kuuluisin sosialistinen sionisti oli kuitenkin David
Ben-Gurion (1886-1973), Israelin ensimmäinen pääministeri.
Nykyisin
Israelin parlamentin kokoonpano on vaihdellut oikeisto- ja vasemmistohallitusten
välillä, ja tällä hetkellä pidempään on hallinnut oikeistokoalitio.
Sosialistinen sionismi kuitenkin elää Israelissa paitsi politiikassa, myös
kibbutsien muodossa, jotka ovat yhteisomistukselle ja työnteolle perustuvia
kyläyhteisöjä.
Lähde: Juutalainen sosialismi ja sionismi, Svante Lundgren (teoksesta Juutalainen kulttuuri, Tapani Harviainen)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti