6.10.2018
Šabbetai
Tsevi
1600-luvun loppupuolella
juutalaisten keskuuteen ilmaantui uusi messiaaninen liike, šabbeteanismi. Sen
johtohahmo oli Šabbetai Tsevi (1626-1676) ja sitä edelsi kabbalan nousun
merkittäväksi liikkeeksi varhaisen uuden ajan juutalaisuudessa.
Šabbetai Tsevi syntyi
Smyrnassa (nyk. Izmir) vuonna 1626 aškenasijuutalaiseen kauppiasperheeseen.
Hänen kykynsä huomattiin ja varhain ja hän opiskeli nuoruudessaan Talmudia ja
kabbalan perusteosta Zoharia. Myöhäisessä teini-iässä hän alkoi saada voimakkaita
haltioitumisen ja euforian jaksoja vuorotellen syvien masennusjaksojen kanssa,
jotka seurasivat häntä hänen loppuelämänsä ajan.
Šabbetain elämässä
tapahtui käännekohta keväällä 1665, kun hän kuuli gazalaisesta rabbi Nathanista,
joka oli nähnyt Šabbetaista ilmestyksiä, että hän olisi tuleva Messias. Heidän
yhteisellä Jerusalemin-matkallaan Nathan vakuutti Šabbetain hänen
messiaanisuudestaan ja koko hänen seurakuntansa kääntyi seuraamaan Šabbetaita.
Riitauduttuaan
jerusalemilaisten rabbien kanssa Šabbetai matkusti takaisin Smyrnaan, jossa häntä
alettiin myös pitää Messiaana ja huhut Messiaan tulosta levisivät laajalle
Eurooppaan.
Liike saavutti huippunsa
kesällä 1666, kun eräs puolanjuutalainen kabbalisti, Nehemia ha-Kohen saapui Gallipoliin
tapaamaan Šabbetaita. Tapaaminen olikin Nehemialle pettymys, ja yhtäkkiä hän
julisti turkkilaisten vartijoiden kuullen, että Šabbetai haluaa kääntyä
islamiin. Sen seurauksena Šabbetai vangittiin ja oikeudenkäynnin päätteeksi hän
joutui valitsemaan islamiin kääntymisen välttääkseen kuolemantuomion. Šabbetai
kuoli vuonna 1676 Albaniassa ja jätti jälkeensä joukon seuraajia, joita tänä
päivänä kutsutaan šabbetealaisiksi.
Hasidismi
Hasidismi alkoi
Puola-Liettuan kaakkoisosissa 1700-luvun loppupuolella. Liikkeen ensimmäinen
johtaja oli Israel ben Eliezer, toiselta nimeltään Ba’al Shem Tov (Besht)
(1698-1760). Hän oli erittäin vetovoimainen ja hänen parantajantaitonsa
huomattiin laajalti. Hänen pääopetuksensa käsitteli uskoa Jumalan ja ihmisen
välisenä vetovoimana (devekut). Hänen jälkeensä jäi suuri joukko
oppilaita ja johtajia, jotka ihailivat häntä ja olivat omistautuneet hänelle. Hasidismi
sai myös kirjallisia muotoja; ensimmäinen teos Toledot Ya’akov Yosef
ilmestyi vuonna 1780.
Uudesta keskuksestaan
Volhyniasta hasidismi levisi pohjoiseen Valko-Venäjälle ja Liettuaan sekä
länteen Galiciaan ja Puolan keskiosiin. Vilnassa sijaitsi keskus, jossa
vastustettiin hasidismia; vastustajia kutsuttiin Mitnaggedim-nimellä.
Liikkeen kolmannen
sukupolven aikana (1773-1815) se hajautui ja uusia individualistisia johtajia, tsadikeja, ilmaantui eri puolille levinneisyysalueita. Myöhemmin hasidismi levisi myös
Länsi-Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Kolmannen sukupolven lopulla se
hyväksyttiin myös osaksi ortodoksijuutalaista perinnettä.
Lähde: Jews and Judaism in Early Modern Europe
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti