8.9.2018
Juutalaisuuden
katsotaan alkaneen, kun Jumala lupasi Israelin maan Aabrahamille ja hänen
jälkeläisilleen (1. Moos. 12:7). Lupaus toteutui Joosuan kirjassa. 2.
Kuningasten kirjan mukaan israelilaiset alkoivat kuitenkin tehdä syntiä ja
rikkoa Jumalaa vastaan, mistä seurasi, että Jumala joutui koettelemaan heitä
temppelin tuhoutumisella ja pakkosiirtolaisuudella. Pakkosiirtolaisuuden
jälkeen temppeli rakennettiin uudelleen, ja siitä tuli uskonnollisen elämän
keskus.
Temppeli
oli juutalaisuuden pyhin paikka. Salomon temppelissä oli kolme osaa, joista
ainoastaan ylipappi sai mennä kaikkeinpyhimpään. Toinen temppeli valmistui
Persian kuningas Dareioksen kuudentena hallitusvuonna (515 eaa.). Myöhemmin
kuningas Herodes alkoi jälleenrakentaa sitä, mutta Herodeksen temppeli tuhoutui
70 jaa.
Temppeli
muodosti juhlapyhinä keskuksen, jolloin koko kansa kokoontui sinne uhraamaan.
Juhlia olivat pääsiäinen eli pesach, happamattoman leivän juhla,
elonleikkuujuhla shavuot sekä sadonkorjuujuhla sukkot. Muita juhlapäiviä olivat
suuri sovituspäivä eli jom kippur, purim sekä hanukka. Synagogia alkoi esiintyä
Toisen temppelin aikakaudella n. 100 eaa.
Pakkosiirtolaisuuden
jälkeen Jerusalemia lienee hallinnut maaherra, mutta roomalaiset valloittivat
sen 63 eaa. ja tekivät Herodeksesta alueen kuninkaan. Juutalaisilla oli myös
oma suuri neuvosto Sanhedrin, joka koostui papeista, vanhimmista ja
kirjanoppineista.
Historioitsija
Josephus mainitsee kolme juutalaisryhmää: fariseukset, saddukeukset ja
essealaiset. Fariseuksista poiketen saddukeukset eivät uskoneet
ylösnousemukseen, eivätkä he välittäneet suullisesta perimätiedosta. Essealaiset
ymmärrettiin omaksi ryhmäkseen vasta Kuolleenmeren kääröjen löydyttyä 1947-1956.
Monet
Raamatun teksteistä muotoutuivat pakkosiirtolaisuuden jälkeisellä aikakaudella.
Josephuksen teokset olivat korvaamattomia tutkittaessa juutalaisten historiaa.
Hän asui Juudeassa 30 vuotta ennen pakenemistaan Roomaan 70 jaa., jossa hän
kirjoitti tunnetuimmat teoksensa. Varhaisesta juutalaisesta kirjallisuudesta
voidaan mainita makkabilaiskirjat, Tobitin ja Juditin kirjat, lakitekstit,
viisauskirjallisuus, johon kuuluu mm. Siirakin kirja, Qumranista löytyneet
kommentaarit, ilmestyskirjat sekä psalmit.
Uskoa
yhteen Jumalaan pidettiin juutalaisuuden määrittävänä piirteenä. Juutalaiset
tunnustivat, että Jumala oli yksi, ja että hän oli kaiken luoja ja ylläpitäjä.
Jumalan
liitto Aabrahamin kanssa oli juutalaisille hyvin merkittävä. Liittosuhteen
historialla oli erityinen painoarvo jumalallisen valinnan ja ohjaamisen
todisteena, ja liiton rikkominen katsottiin juurisyyksi sellaisille
katastrofeille kuin Jerusalemin ja temppelin tuhoutuminen. Jerusalemin ja toisen
temppelin tuhosta katsotaan alkaneen uusi, diasporinen aikakausi juutalaisten
historiassa.
Lähde: James Vanderkam, Early Judaism
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti