24.9.2018
Keskiajalla
Eurooppa oli jakautunut läntiseen ja itäiseen osaan. Juutalaiset muodostivat
vain pienen osan sen väestöstä. Aluksi lännessä oli köyhää ja takapajuista,
mutta pian se alkoi kehittyä ja rikastua ja nousi nopeasti Bysantin ohi. Yhtenä
osatekijänä olivat alueelle muuttaneet juutalaiset. Pienenä vähemmistönä
Euroopassa juutalaiset kohtasivat paljon vainoja ja karkotuksia sekä
juutalaisvihaa, mutta lopulta he selviytyivät kaikesta taloudellisen
sopeutumiskykynsä sekä tehokkaan organisatorisen yhteisörakenteensa ansiosta.
Roomalaiskatolinen
kirkko hallitsi läntistä Eurooppaa ja määräsi sen elämänmuodoista. Siitä tuli
aikansa mahtipontisin uskonnollinen valtakoneisto, ja myös juutalaiset otettiin
lainsäädännössä huomioon. Dogmaattisella puolella kirkkoa hallitsi
korvausteologia, jonka perusteella Jumala olisi hylännyt juutalaiset ja uusinut
heidän liittonsa ja lupauksensa kristittyjen kanssa. Kirkon ja seurakuntien
ylin johto kuitenkin nimellisesti suojeli juutalaisia taloudellisia avustuksia
vastaan.
Roomalaiskatoliselle
kirkolle keskeinen toimintamuoto oli toisinuskovien käännytystyö, ja tämä oli
myös juutalaisten suurena haasteena ajanjaksolla. Ensimmäinen ristiretki
tapahtui 1095, ja sitä seurasi Reininmaan verilöyly 1096, jossa tuhansia
juutalaisia menetti henkensä. Juutalaisia pidettiin yleisesti Jeesuksen
surmaajina, mikä monen mielestä oikeutti hirmuteot.
Juutalaiset
kuitenkin palasivat alueille ja heidän taloudellinen elinkeinonsa rahanlainaaminen
otettiin etenkin takapajuisessa Pohjois-Euroopassa lämmöllä vastaan. Rahanlainauksella
oli huomattava taloudellinen merkitys eri osissa Eurooppaa, joihin
juutalaisasutus levisi, mutta toisinaan antisemitismi ja salaliittoteoriat
nostivat taas päätään ja juutalaiset saivat lähteä.
Selviytyäkseen
juutalaiset kehittivät kaupunkien sisäisiä itsehallintoalueita, joissa heillä
oli muun muassa oma oikeuslaitos, uskonnolliset rituaalit ja oma koulutusjärjestelmä.
Itsehallintorakenteen ansiosta juutalaiset pystyivät säilyttämään
yhteisölliset, uskonnolliset ja taloudelliset traditionsa läpi vuosisatojen.
Hengellisellä
puolella juutalaiset saivat jatkuvasti kamppailla kristinuskon ylivoimaista
valtavirtaa vastaan. He muun muassa joutuivat saman monitahoisen kielikysymyksen
eteen kuin kirkkokin, jonka he ratkaisivat valitsemalla heprean uskonnolliseksi
kielekseen. Heillä oli myös monia hengellisesti tuottoisia kausia esimerkiksi
kirjallisuuden saralla, mistä osoituksena on 1100-luvun taitteessa valmistunut
babylonialaisen Talmudin kommentaari.
Kaiken
kaikkiaan juutalaisten selviytyminen johtui taloudellisesta ja
organisatorisesta sopeutumiskyvystä, joka paikoitellen oli hämmästyttävän
nerokasta. Keskiajan juutalaiset jättivät jälkeläisilleen rikkaan ja luovan perinnön,
josta jälkipolvet saattoivat ammentaa voimaa omiin koitoksiinsa. Juutalaisten
asema roomalaiskatolisen kristikunnan sisällä säilyi suojattuna uuden ajan
alkuun saakka.
Lähde: Jewish Life in Western Christendom, Robert Chazan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti