Oppimispäiväkirja
to 15.4.2021
Luennon
aiheena torstaina 15.4. olivat Israelin vaalit 2021. Olin itse perehtynyt
aiheeseen huolella, sillä aihe oli mielestäni kaikkein kiinnostavin kaikista
kurssilla esiteltävistä aiheista. Olin harmissani, etten ehtinyt itse
ilmoittautua ryhmään, jonka aihe selkeästi oli mielestäni kaikista tärkein
kurssilla käytävä aihe. Valmistauduin luentoon tutustumalla artikkeleihin ja
silmäilemällä vaalitulokset läpi. Vaaleja olen seurannut jo pitkään muun muassa
Netanjahun facebook- ja instagram-sivuilta. Seuraan myös aktiivisesti Knessetin
sivuja, kahta israelilaista somevaikuttajaa, Inbar Cohenia ja Hananya Naftalia,
sekä twitterissä muutamia muita Israelin poliittisen kentän merkittäviä tahoja.
Luento
osui Israelin itsenäisyyspäivälle, ja olin virittäytynyt tunnelmaan seuraamalla
edellisenä iltana itsenäisyyspäivän juhlallisuuksia Jerusalemista
Herzl-vuorelta Israelin suurlähetystön facebook-liven välityksellä. Kahden
tunnin ohjelmassa oli aimo annos hepreaa, sillä mitään puheita tai
ohjelmanumeroita ei ollut tekstitetty toiselle kielelle. Ymmärsin kuitenkin
asiasisällön suurelta osin aiempien heprean opintojeni pohjalta, mistä on
kiittäminen nykyheprean opintojen monipuolista tarjontaa Helsingin
yliopistossa. Koskettavin ohjelmaosuus oli kansallislaulu Hatikva.
Tulin
luennolle hieman myöhässä, joten alkusanat jäivät kuulematta, mutta katsaus
Israelin poliittiseen tilanteeseen ennen puolueiden varsinaista esittelyä oli
varsin informatiivinen. Kentän hajanaisuus ja Netanjahun korruptiosyytökset
vaikeuttamassa hallituksen muodostumista ovat olleet ongelma jo pidemmän aikaa.
Tästä syystä hallituksen muodostus on kahdesti epäonnistunut, ja kun hallitus
vihdoin saatiin kasaan, se kaatui erimielisyyksiin alle vuoden sisällä vaaleista.
Likudin ja Kahol Lavanin liittouma oli kuitenkin paras tähänastinen esitys
käytettävissä olevilta resursseilta ja nähtäväksi jää, voidaanko seuraava
hallitus muodostaa samansuuntaisia suuntaviivoja noudattaen.
Puolueet
oli jaoteltu esityksessä kolmeen blokkiin: vasemmistoon, keskustapuolueisin ja
oikeistoon, ja itse olin näkevinäni jaossa keskustaan ja oikeistoon jaoteltujen
puolueiden välisen eron suhtautumisessa uskonnollisuuteen. Keskustapuolueiksi
luokitellut olivat maallistuneiksi määriteltäviä ja oikeistossa uskonnolliset
puolueet. Olisin kaivannut esittelyltä huomioita populismista, sillä siitä on
tietojeni mukaan syytetty ainakin Netanjahun Likud-puoluetta sekä Aryeh Derin
ultraortodoksista Shas-puoluetta.
Puolueiden
esittelyt olivat mielenkiintoisia ja vilisivät tärkeää nippelitietoa, kuten
paikkamääriä ja poliittisia näkemyksiä. Suurin osa tiedosta oli uutta, ja myös
luennoitsijoiden sivuhuomautukset olivat tärkeitä. Itse kiinnostuin Likudin
pohjalla olevasta sionismin revisionistisesta tulkinnasta ja olisin
kiinnostunut sisällyttämään osia siitä omaan esitelmääni. Esitellyistä
johtajista tuttuja olivat etukäteen Netanjahun lisäksi ainakin Naftali Bennett,
Avigdor Lieberman ja Yair Lapid, sekä aiemmalla luennolla mainittu Mansour
Abbas. Naisista tuttuja ovat olleet Tzipi Livni ja Ayelet Shaked. Gideon Sa’ar
vaikutti kiinnostavalta hahmolta, jota voisin alkaa seurata tarkemmin
sosiaalisessa mediassa.
Vasemmistopuolueista
merkittävän ryhmän muodostavat arabipuolueet ja niiden liittoumat. Ymmärsin
itse jälkeenpäin arabipuolueita tarkastellessani, että United Arab Listin ja
Joint Listin ero olisi nimenomaan suhtautumisessa nationalismiin ja
uskonnollisuuteen. Vaikka Joint Listiin kuuluu myös nationalistisia puolueita,
sen yleistä mielikuvaa voisi luonnehtia maltillisemmaksi kuin United Arab
Listin. United Arab List vaikuttaisi olevan taustaltaan militantimpi ja
radikaalimpi, ja islamistisen ideologiansa vuoksi myös uhka Israelin
turvallisuudelle. Kaiken kaikkiaan poliittisen kentän monet äänet kuuluvat
hyvin ja kertovat osaltaan länsimaisen demokratian ylevän tavoitteen
suhteellisesta onnistumisesta israelilaisessa päätöksenteossa.
Oppimispäiväkirja
22.4.2021
Seuraavana
kollokvioteemana oli toiseus sukupuolen kannalta eli naisen asema Israelissa.
Teema osui suhteellisen vahvasti oman mukavuusalueeni ulkopuolelle, enkä ollut
juuri lainkaan perehtynyt siihen etukäteen. Tiesin Golda Meirin ja osasin
nimetä hänet liikkeen ’savtaksi’ eli isoäidiksi, mutta juuri muuta en aiheesta
tiennyt. Ehdin lukea annetun artikkelin, jonka provokatiivinen ote järkytti
minua suuresti ja jouduin keskeyttämään sen lukemisen fyysisen pahoinvoinnin
vuoksi. Jatkoin sen myöhemmin loppuun, kun vointini oli tasoittunut. Myöhemmin
perehdyin myös Moodlessa annettuihin Women of the Wall -järjestön
internetsivuihin katsomalla järjestöstä kertovan videon.
Esitys
alkoi katsauksella Israelin feministiliikkeen historiaan ja eteni poliittisen
läpileikkauksen kautta ruohonjuuritason järjestötyön esittelyyn. Lopuksi saimme
keskustella pienryhmissä havainnoistamme ja itseämme koskettavista aiheista.
Keskustelu oli laadukasta ja avartavaa, ja toi aiheisiin uusia näkökulmia,
joita en aiemmin olisi tullut ajatelleeksi. Omaan ryhmääni sattui kaksi
kollokvion laatijaa, Juha ja Linda, jotka olivat innoissaan aiheesta sekä
erityisen perehtyneitä siihen. Keskustelimme heidän kanssaan naisen aseman
edistysaskeleista israelilaisessa yhteiskunnassa sekä nykytilanteesta,
viimeisistä vaaleista, Golda Meiristä ja Ayelet Shakedista, joka oli minulle myös
tuttu hahmo Israelin poliittiselta kentältä.
Naisasialiikkeen
kerrottiin syntyneen Yishuvin alkuvaiheissa ja olevan yhteydessä
ammattiyhdistysliikkeeseen. Naisten tasa-arvoa pidettiin edellytyksenä
juutalaisen kansallisvaltion perustamiselle, ja valtaosa aktivisteista oli
koulutettuja aškenasitaustaisia juutalaisia. Uusi feministinen liike syntyi
1970-luvulla Haifan yliopistossa akateemisesti koulutettujen naisten
keskuudessa, ja sen myötä Knessetiin nousi kokonainen feministinen Ratz-puolue.
Vastalauseena aškenasitaustaiselle liikkeelle syntyi 1980-luvulla myös
mizrahinaisten feministinen liike, jonka agendana oli tuoda feminismiä esiin
luokkaerojen kautta. Nykyisin feministisiä liikkeitä on myös LGBT-yhteisön
ympärillä sekä haredien, ortodoksijuutalaisten ja islamilaisen kulttuurin
ympärillä.
Seuraava
osuus kertoi naisten poliittisista rooleista historiassa ja nykypäivänä, sekä
naisten uskonnollisista rooleista. Maailmanlaajuista feminismiä mittaavan The
Global Gender Gap Reportin mukaan Israelin sijoitus olisi ollut jo 44. vuonna
2017, mutta se putosi viime vaalien myötä 20 sijaa alemmas. Naiskansanedustajia
kerrottiin olleen Knessetissä sen perustamisesta lähtien, mutta vain kolme
heistä toimineen ministerinä koko Knessetin historiassa, mikä oli pieni yllätys
ainakin itselleni. Linda esitteli naiset ansiokkaasti, Golda Meirin, Tzipi
Livnin ja Ayelet Shakedin, joista oli kiinnostavaa kuulla uutta tietoa aiemmin
omaksumani lisäksi.
Lopuksi
tarjoiltiin osuus Länsimuurin eli Kotelin ympärillä pyörineestä feministisestä
liikehdinnästä, joka perustui taustatietoon, että naisille ja miehille on omat
rukousalueet Länsimuurilla, joka on juutalaisen uskonnon kaikkein pyhin
uskonnollinen paikka. Anne alusti osuutensa kertomalla ruohojuuritason
feministisestä järjestöstä Women of the Wallista, jonka uskonnolliset
naisjäsenet tavoittelevat samoja uskonnollisia oikeuksia Länsimuurilla kuin
miehillä jo on. Oli yllättävää, etteivät he saaneet rukoilla ääneen eivätkä
lukea Tooraa muurin omalla puolellaan, mihin en itse ole kiinnittänyt aiemmin
huomiota omilla matkoillani Pyhässä maassa. Feministisen liikkeen takapakkeja
selittivät uskonnolliset säädökset ja haredijuutalaisten vastustus, mutta
kaiken kaikkiaan kollokvion laatijat pitivät nykysuuntaa edistyksellisenä ja
aiempaa huomattavasti tasa-arvoisempana.
Oppimispäiväkirja
26.4.2021
Neljäs
kollokviokerta käsitteli rasismia israelilaisessa yhteiskunnassa. Tiesin
teemasta jonkin verran etukäteen, sillä sivusimme sitä omassa
kollokviokerrassamme ma 19.4., joka käsitteli tunnettua israelilaista
kohupoliitikkoa Bezalel Smotrichia ja hänen puoluettaan Religious Zionist
Partya. Bezalel on tunnettu muun muassa lausunnoistaan, joissa hän on halunnut
’tappaa, sulkea vankilaan tai karkottaa kiviä heittelevät palestiinalaislapset’.
Hänen ajattelunsa vaikuttaa muutenkin ääriajattelulta, jossa sionistinen
prosessi valkopesee kaiken juutalaisten harjoittaman vallan väärinkäytön ja
ihmisoikeuksien rikkomisen. Hän ei kuitenkaan vaikuttanut edustavan
juutalaisten valtavirtaa, ja näin monikulttuurisessa yhteiskunnassa on
nähdäkseni opittava suvaitsemaan erilaisuutta, jotta se säilyisi
toimintakykyisenä.
Rasismia
käsittelevässä kollokviossa käsiteltiin ensin rasismia orientalismin valossa,
sitä kuinka ’itä’ on alisteinen ’lännen’ määritelmille. Valta on syntynyt
vuosisatojen aikaisesta eurooppakeskeisyyden toistuvuudesta, mistä on syntynyt
vahva diskurssi, joka näkyy paitsi mediassa, myös suurimmassa osassa nykyistä
kauno- ja tietokirjallisuutta. Lisäksi käsiteltiin antisemitismin määritelmää
osana israelilaisten itse kokemaa rasismia, ja tuotiin esille äärijärjestö
Hamas, Islamic Movement -liikkeen pohjoinen, militantimpi haara sekä BDS-liike
(Boycott, Divestment and Sanctions), joka keskittyy palestiinalaisten
oikeuksiin sekä Israelin valtioon kohdistuviin talouspakotteisiin,
kulttuuriseen ja akateemiseen boikottiin. Liikkeen mainittiin rinnastavan
Israelin kansalaispolitiikan apartheidiin eli Etelä-Afrikan toista
maailmansotaa seuranneeseen rotuerottelupolitiikkaan
Jo
aiemmin kurssilla esille tulleesta demografiasta käsiteltiin tutut luvut, koko
väkiluku (9 327 000), juutalaisten osuus 73,9%, palestiinalaisten 21,1% ja
muiden 5%. Etiopian juutalaisista esiin nousi luku 135 000 (2020) ja
kuluvana vuonna 160 000 eli 25 000 lisää. Lukujen perusteella
Israelin yhteiskunnan koettiin olevan syvästi jakautunut, muun muassa monien
etnisten ryhmien ja arabien ja Israelin välisen konfliktin johdosta. Valtion
binationaalinen todellisuus vaikutti oleva ristiriidassa sen perustuslaillisen
juutalaisuusmääritelmän kanssa. Kansallisvaltiolakia vuodesta 2018 voidaan
pitää rasististisena etenkin kielipolitiikan osalta, sillä se sulki arabian
pois toisen kansalliskielen asemasta.
Etiopian
juutalaisista esityksessä oli suloinen video ja hieman historiaa. Etiopian juutalaisia
alettiin tuoda Israeliin 1980- ja -90-luvuilla, kun heidän alkuperänsä
kartoitettiin edelleen kiistanalaisin menetelmin. Virallinen tunnustus saatiin
sefardiylirabbilta 1973, ja heidän pelastusoperaatioistaan ovat tunnettuja
erityisesti operaatio Moses ja operaatio Solomon. Etiopian juutalaiset ovat
ehkäpä heikoiten Israeliin integroitunut maahanmuuttajaryhmä muun muassa
kielivaikeuksien vuoksi, ja he ovat yksi syrjityimmistä ja
marginalisoiduimmista ryhmistä Israelissa.
Palestiinalaisten
osuus väestöstä oli noin 20,8% ja heidän mainittiin olevan nopeimmin kasvava
väestönosa korkean syntyvyyden vuoksi. Heihin sisältyivät muslimien lisäksi
myös kristityt ja druusit ja heihin liittyi useita eri erityiskysymyksiä, kuten
Gaza, Länsiranta ja siirtokunnat, sekä asuinalueiden segregaatio Israelin
rajojen sisällä. Mizrahi-juutalaisista oli erikseen kerrottu heidän
historiastaan ja merkityksestään Israelin juutalaisenemmistöisen demografisen
pohjan mahdollistajana. Heitä kuvattiin alempiluokkaisina ja heikommin
yhteiskuntaan sopeutuneina kuin eurooppalaistaustaisia aškenaseja. Mizrahien
kuvattiin myös vahvistaneen Israelin uskonnollista kenttää ja tuoneen oman
värinsä Israelin kiúlttuurikenttään.
Oppimispäiväkirja
to 29.4.2021
Viimeisellä
kollokviokerralla aiheena oli Israel ja sekularismi. Aihe oli minulle
verrattain uusi, enkä tiennyt siitä juurikaan etukäteen. Siitä ei ollut
erikseen luentoa kurssin alkupuolella, kuten uskonnollis-sionismista, johon se
herkästi vertautuu mielessäni. Tiesin muun muassa entisen ulkoministeri Avigdor
Liebermanin puolueen Yisrael Beiteinun ajavan sekulaareja arvoja kannattavien
israelilaisten asioita, mutta se oli mielessäni profiloitunut äärioikealle
uskonnollis-sionistien rinnalle. Tämänkertaisiin vaaleihin perehtyminen
kuitenkin muutti käsitystäni puolueesta ja puoluekentästä; on olemassa vieläkin
radikaalimpia puolueita ja poliitikkoja.
Sekularismia
voidaan kuvailla erääksi juutalaisuuden kriiseistä. Sekulaareilla juutalaisilla
on kolme ulottuvuutta; historian, yhteiskunnan ja identiteetin ulottuvuudet.
Muun muassa Israelin valtion alulle saattanut, historiallinen sionismi on ollut
sekulaaria sionismia. Sionistista liikehdintää seurannut Israelin ensimmäinen
hallitus oli sosialistien ja uskonnollisten sionistien välinen koalitio.
Theodor Herzl, sionistikongressin perustaja, jota on pidetty sionismin ’isänä’,
oli itävalta-unkarilainen toimittaja, joka kannatti sekulaaria valtiota. Hän
järjesti Baselissa sionistikongressin, jonka ohjelma-manifestissa määriteltiin
sionismin pääpointit. Naiset saivat osallistua siihen, mutta heillä ei ollut
äänioikeutta.
Israelin
nykyhistoriasta löytyy kaksi tapausta, jotka ovat vaikuttaneet sekulaarin ja
uskonnollisen väestön suhteisiin. Molempien taustalla on kysymys siitä, kuka
saa olla juutalainen ja kuka israelilainen. Ensimmäinen niistä, Jitzhak Rabinin
murha, edustaa yhtä Israelin yhteiskunnallista kriisiä, jossa sekulaari ja
uskonnollinen politiikka ovat olleet törmäyskurssilla. Rabinin sekularismiin
pohjautuva rauhanneuvottelupolitiikka herätti vastustusta uskonnollisissa
sionisteissa, minkä seurauksena hänet lopulta murhattiin Tel Avivissa
marraskuussa 1995. Toisena esimerkkinä kriisistä oli nostettu tämänhetkinen
Covid-19 -pandemia ja sen hoito Israelissa. Pandemia on luonut uudenlaisen
arvoristiriidan, kun valtio suosii haredeja ja sakottaa heitä rikkomuksista
vähemmän kuin muuta kansaa. Taustalla voidaan nähdä pääministeri Netanjahun
toiminta hänen varoessaan suututtamasta Knessetin haredipuolueita.
Sekularismin
vaikutus juutalaiseen identiteettiin näkyy esimerkiksi siten, että useat
sekulaarit juutalaiset identifioituvat juutalaisiksi, vaikkeivät he usko
jumalaan henkilökohtaisesti. Kolme tapaa nähdä itsensä juutalaisena ovat
kansalaisuus, poliittinen kehys sekä traditio. Kansalaisuuteen rakentuvassa
identiteetissä viitataan nationalismiin sen taustalla, politiikassa
sekularismiin ja traditiossa pohjalla ovat kieli, uskonnolliset käytänteet ja
symbolit. Jokaisen kannattajia löytyy Israelista noin neljäsosa, ja viimeisen neljänneksen
kannattajat eivät erottele vain yhtä sektoria ylitse muiden. Sekularismi näkyy
juutalaisvaltiossa erityisesti avioliiton osalta, kun sekulaarit juutalaiset
eivät pysty järjestämään sekulaarihäitä. Sapattina julkinen liikenne ei kulje,
ja ravintolat ja ruokakaupat ovat kiinni, ja niissä myydään arkisinkin vain
kosher-ruokaa, mikä rajoittaa niiden juutalaisten elämää, joille säädökset
eivät ole niin tärkeitä.
Jitzhak
Rabinin murhan muistoksi on perustettu Bina-niminen sekulaari järjestö, joka
korostaa juutalaisia arvoja ja kulttuuria. Se tutkii juutalaisia arvoja ja
tekstejä pluralistisesta näkökulmasta. Sen mukaan Toora nähdään juutalaisena
historiana, mutta ei jumalallisena totuutena, mikä on melko radikaali näkemys
israelilaisessa viitekehyksessä.
Beit
Tefilah Israeli -instituutti taas on toisenlainen esimerkki sekularistisesta
vaikuttamisesta. Se on 2004 perustettu sekulaari synagoga, ja sen päämääränä on
tasa-arvoinen, liberaali ja sekulaari juutalaisyhteisö. Yhteisön toiminnassa
yhdistyvät henkinen ja juutalainen sekä moderni ja traditionaalinen. Henkisyys
on korvannut Israelissa uskonnollisuuden erityisesti nuorten aikuisten
keskuudessa, jotka ovat alkaneet kyseenalaistaa vallitsevia arvoja ja luopuneet
uskonnollisuudesta. Voisi sanoa, että se on ajan hengen mukaista myös muualla
länsimaisessa maailmassa.
Yhteenveto
Kollokviokerroilla
saimme perehtyä johonkin omaan mielenkiintomme mukaiseen aiheeseen ja laatia
siitä esitelmän muulle opiskelijaryhmälle. Kollokvioteemoista kiinnostavin oli mielestäni
ensimmäinen eli vaalit yleisesti, mutta en ehtinyt ilmoittautua ryhmään
ajoissa, joten johdin Vaalit II -ryhmän työskentelyä. Epäonnekseni aihe ei
ollutkaan niin mieluisa ja omat digitaitoni osoittautuivat myös haasteeksi,
mutta selvisimme kuitenkin esityksestä kunnialla kolmannen jäsenemme Emilian
osuuden ansiosta. Olin kuitenkin tyytyväinen oman osuuteni asiasisältöön ja
sain mielenkiintoista pohjatietoa aiheesta, josta olisin kiinnostunut tekemään
lisätutkimusta.
Vaalit
I -ryhmässä käytiin läpileikkaus israelilaisesta puoluekentästä,
monipuoluejärjestelmästä, suhteellisesta vaalitavasta sekä hallituksen muodostumisesta.
Erityistä mielenkiintoa herättivät Juliuksen esittelemät oikeistopuolueet,
sillä talous on ymmärrykseni mukaan erityisesti Israelin kontekstissa
merkittävin poliittista päätöksentekoa ja yhteiskunnan toimintojen ylläpitoa
edistävä tekijä. Olen itse lukenut Israelin poliittisen kentän
keskustapuolueiden ja turvallisuuspolitiikan välisestä symbioosista, ja tämä
näkökulma jäi vähemmälle käsittelylle. Länsimaissa turvallisuuspolitiikka
linkittyy vahvasti oikeistoon, sen rahoittajaan, mutta Israelissa keskusta on
erilainen, sillä se on osa keskusta-oikeistopuolueiden sekulaaria blokkia
kolmesta aiemmin teksteissäni mainitsemastani blokista. Israelissa keskusta on
myös tunnettu liberaalina puolueryhmittymänä toisin kuin esimerkiksi Suomessa.
Toiseus
naisen aseman ja rasismin näkökulmista katsottuna juutalaisessa yhteiskunnassa
olivat minulle uusia teemoja. Naisen asema on minulle kiusallinen ja tulenarka
aihe jo valmiiksi, ja se synnyttää voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan.
Opintojeni aikana käymät kriisit liittyvät erityisesti tähän teemaan, ja
toivoisin, ettei minun olisi tarvinnut koskaan kohdata niitä. En oikein osaa
sanoa tästä teemasta mitään rakentavaa ilman voimakkaita tunnereaktioita.
Kollokviokerran esiintyjät vetivät kuitenkin esityksensä hyvin ja luontevasti
sekä akateemisesti uskottavasti.
Rasismikollokvio
oli mielenkiintoinen syväluotaava katsaus rasismin historiaan sekä yleisesti
että yhteiskuntakohtaisesti. Vallan diskurssi -teema on minulle tärkeä teema,
johon minun olisi aiheellista perehtyä syvällisemmin omaa
kandidaatinseminaariani silmällä pitäen. Foucault ja Said vaikuttavat kentän
keskeisiltä hahmoilta ja heidän välisensä yhteys kiinnostavalta teemalta
käsitellä lopputyössä. Olen yrittänyt aloittaa sosiologian opintokokonaisuutta
monta kertaa, mutta joka kerta heikolla menestyksellä. Viimesyksyinen
yritykseni keskeytyi verkkokurssin liian tiiviiseen tahtiin ja takertumiseeni
marxismin kauhuihin. Ehkäpä politiikan tutkimuksen puolella aihetta voisi
käsitellä neutraalimmin.
Viimeisen
kollokvion aiheena oli sekularismi, joka oli minulle aiheena tuntemattomin. Parhaiten
mieleeni jäi Israelin valtion sekulaaritaustainen historia, Theodor Herzlin
osuus sionistikongressin ja juutalaisvaltion synnyssä. Juutalaisvaltion
sionistisen luonteen syntyyn, samoin kuin itse juutalaiseen identiteettiin,
olisi kiehtovaa perehtyä tarkemmin eri näkökulmista. Toivon mukaan saan käsitellä
näitäkin lopputyössäni.
Kaiken
kaikkiaan kurssista jäi hyvä mieli ja kiitollisuus monipuolisesta kipupisteiden
ja muiden israelilaiselle yhteiskunnalle leimallisten piirteiden esiinnostosta.
Kurssi toteutettiin tavalla, joka ei ollut opiskelijalle liian kuormittava, ja
se tarjosi runsaasti uusia näkökulmia ja tietämystä eri aiheista, jotka
koskettavat juutalaista yhteiskuntaa. Kandintyöhöni haluaisin sisällyttää
erityisesti israelilaista politiikkaa ja mahdollisesti yhteiskuntafilosofiaa,
ja sekä sekulaari että uskonnollinen näkökulma ansaitsisivat tulla esille. Eräs
mahdollinen työkalu voisi olla metodikurssin diskurssianalyysi.
Jään
mielenkiinnolla seuraamaan uuden hallituksen muodostumista, samoin
huolestuneena kansalaisena par’aikaa kulminoituvaa kriisiä mahdollisen
sotatilan suhteen. Suurkiitokset kurssin toteutuksesta Hannulle ja Riikalle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti