tiistai 30. heinäkuuta 2019

Esseitä ja kirjoitelmia 1

Esseitä ja kirjoitelmia 1

Jitzhak Rabin ja työväensionismin merkitys Lähi-idän rauhanprosessille
Jitzhak Rabin (1.3.1922 - 4.11.1995) oli Israelin puolustusvoimien komentaja ja poliitikko, 7. IDF:n esikuntapäällikkö, Israelin viides pääministeri, joka toimi virassa vuosina 1974-77 ja 1992-95 sekä toimi knessetin jäsenenä 8. knessetistä 13. knessetiin.
Rabin syntyi Jerusalemissa, Brittiläisen Palestiinan mandaatin alueella 1. maaliskuuta.1922. Rabinin vanhemmat, Rosa Cohen ja Nehemia Rabin, olivat kolmannen aallon alijan pioneeripariskunta. Nehemia työskenteli sähköyhtiössä ja Rosa kirjanpitäjänä, mutta he omistivat suuren osan elämästään vapaaehtoistyölle ja yhteisötoiminnalle. Rosa toimi korkeissa asemissa Haganahissa, joka oli Israelin Puolustusvoimien edeltäjä, Tel Avivin kaupungissa sekä Histadrutissa, israelilaisessa työväenliikkeessä. Lisäksi hänellä oli korkea virka koulutusjärjestelmässä ja hän oli juutalaisessa yhteisössä Yishuvissa tunnettu ’Punaisena Rosana’. (Rabin Center: The Man and His Life’s Work, 1)
-          Pian Rabinin syntymän jälkeen perhe muutti Tel Aviviin, jossa hän vietti lapsuutensa. Arvot, jotka hän omaksui lapsuudenperheeltään, säilyivät hänen elämänsä punaisena lankana loppuun saakka. Kuusivuotiaansa Rabin aloitti koulunkäynnin työväestön lapsille tarkoitetussa koulutuskeskuksessa Tel Avivissa, josta muodostui hänen toinen kotinsa. Opinnot valmistivat kibbutsilla elämiseen, ja niiden luonnollisena seurauksena Rabin tähtäsi eliittiperheiden maanviljelyskouluun Kadouri Agricultural Schooliin, jonne hän pääsikin 15-vuotiaana.
Jitzhak oli lahjakas opiskelija ja saavutti Kadourissa huippuarvosanoja. Hänen jatko-opintosuunnitelmansa kuitenkin muuttuivat toisen maailmansodan myötä, ja hän vietti aikaa Ramat Jochananin kibbutsilla. 1941 Rabin kutsuttiin brittiläisen armeijan avuksi operaatioon Libanoniin, mistä alkoi hänen mittava sotilaallinen uransa.
Palmach, Palestiinan maanalainen armeija perustettiin kesällä 1941 ja Rabin oli eräs sen ensimmäisistä sotilaista. 1943 Palmach erosi brittiläisestä armeijasta osan sotilaista siirtyessä sinne ja osan jäädessä Palmachiin. Rabinille Palmachiin jääminen oli luontainen päätös, sillä hänen mukaansa Israelin oma itsenäinen armeija oli hänen sukupolvensa kunnia-asia. (Rabin Center: The Palmach, 1)
Toisen maailmansodan lopulla Yishuv, Palestiinan juutalaisyhteisö, alkoi toimia uusilla tavoilla ja sen keskeisiksi päämääriksi muotoutuivat alijan eli muuttoliikkeen avustaminen sekä siirtokunnat.
1946 perustettiin Juutalainen vastarintaliike, johon osallistuivat Haganah, Irgun ja Israelin vapaustaistelijat. Useiden provosoivien operaatioiden jälkeen brittiarmeija teki vastaiskunsa Mustan Sapatin, jonka seurauksena Yishuvin johtajat pidätettiin ja Vastarintaliikkeeltä takavarikoitiin suuria määriä aseita. Myös Rabin ja hänen isänsä lähetettiin viideksi kuukaudeksi Rafan vankileirille.
Vapautumisensa jälkeen Rabin valittiin avustamaan Palmachin komentajaa Jigal Allonia. Itsenäisyyssodan alussa hänestä tuli Harelin prikaatin komentaja Jerusalemin rintamalla. Myöhemmin 1948 hän oli vastuussa Lyddan ja Ramlehin miehityksestä sekä niiden arabiasukkaitten karkotuksesta. Hänet valittiin eteläisen osaston operaatioiden päälliköksi Egyptin aselepoon saakka. 1961 Rabin nimitettiin apulaisesikuntapäälliköksi ja kahta vuotta myöhemmin esikuntapäälliköksi, joka oli Israelin armeijan korkein virka (Uskelin, 2003: 26)
1966 Rabin valittiin esikuntapäälliköksi vielä yhdeksi vuodeksi, ja sinä vuonna syttyi kuuden päivän sota. Syyrian kanssa vaihdetut laukaukset johtivat Egyptin liikekannallepanoon Siinailla, ja yllättävät käänteet eskaloituivat nopeasti itse sodaksi.
Sodan ensimmäisenä päivänä IDF hyökkäsi Egyptin, Syyrian, Irakin ja Jordanian lentotukikohtiin ja tuhosi niiden ilmavoimat. Tämä avasi pääsyn Siinaille ja voitolle Egyptin maa-armeijasta. Kolmantena päivänä IDF otti haltuunsa koko Länsirannan ja Itä-Jerusalemin sekä saavutti Länsimuurin. Viidentenä päivänä Egyptin ja Jordanian antauduttua IDF iski vielä Golanille, jonka se otti haltuunsa, ja sen jälkeen oli tulitauko valmis. Sodan aikana Rabin johti Israelin ilmavoimia ja vieraili Jerusalemissa Länsimuurin valtauksen jälkeen. Muuten hän vetäytyi julkisuudesta
Sota muutti Israelia – itsenäisyyssodassa suljettu käsitys sen rajoista avattiin nyt uusille näkökannoille, ja Israel sai myös n. 1,5 miljoonan palestiinalaisen kohtalon vastuulleen. Sodan jälkeen Rabin sai kunniamaininnan Jerusalemin heprealaiselta yliopistolta Israelin voiton pääarkkitehtinä ja sai pitää siellä puheen, jossa hän käsitteli voittoa edellyttäneitä raskaita menetyksiä. (Rabin Center: Chief of Staff, 5)
1968 Rabin päätti sotilasuransa ja sai ensimmäisen pestinsä siviilielämässä, Yhdysvaltain suurlähettilään paikan. Hän perehtyi tarkasti Yhdysvaltain hallintokoneistoon ja lobbasi presidentinvaaleissa republikaaniehdokkaan Richard Nixonin puolesta. Nixonin voitto ja Henry Kissingerin valinta Kansallisen turvallisuusneuvoston johtajaksi olivat Rabinin suurlähettiläskauden suuria saavutuksia. Syyskuussa 1970 Israel osallistui Jordanian kuninkaan avustamiseen hallintopiirin turvaamisessa Yhdysvaltojen kanssa, mikä vahvisti Israelin ja Yhdysvaltojen välistä suhdetta sekä Israelin ja Jordanian välisiä suhteita.
Maaliskuussa 1973 Rabin palasi Israeliin ja liittyi Työväenpuolueeseen osallistuakseen joulukuussa pidettäviin knessetin vaaleihin. 6.10.1973 puhkesi Jom kippur –sota, johon Rabin ei osallistunut, mikä petasi hänelle paremmat asetelmat tulevia vaaleja ajatellen. Pääministeri Golda Meir joutui eroamaan Jom Kippur –sodan raportin johdosta, ja Rabin valittiin jatkamaan hänen työtään hyvän maineensa ansiosta.
Ensimmäisellä pääministerikaudellaan Rabin näki rauhanprosessiin henkiinherättämisen elintärkeänä missiona ja Yhdysvaltain ulkoministeri Henry Kissingerin avustuksella hän elvytti suhteita Egyptiin. Väliaikainen rauhansopimus Egyptin kanssa kirjoitettiin 1.9.1975, ja se oli Rabinin pääministerikauden suurimpia poliittisia saavutuksia. Sopimus oli ensiaskel myöhempää täysimittaista rauhansopimusta kohden, jonka sai aikaan Likud-puolueen Menachem Begin vuonna 1979. PLO:n ja terrorismin suhteen Rabinilla oli nollatoleranssi. Hän vastusti kaikkia neuvotteluja sen kanssa ja vaati, että palestiinalaisongelma ratkaistaisiin Jordanian viitekehyksessä. Hän omaksui ’kovan käden politiikan’ suhteessa PLO:hon. (Rabin Center: First Term as Prime Minister of Israel, 3)
Rabinin kauden aikana Israelin talous kasvoi, sosiaalinen turvaverkko sai jatkoa ja sosiaalinen eriarvoistuminen väheni. Hänen kaudellaan suoritettiin myös maineikas operaatio Entebbe. 10. joulukuuta 1976 tapahtui kuitenkin selkkaus, joka hajotti koalitiota ja johti Rabinin eroon. Kyseessä oli uskonnollisia puolueita kuohuttanut F-15-hävittäjien ottaminen vastaan sapattina. Kun hänen vaimoltaan vielä paljastui Yhdysvalloissa oleva pankkitili, mikä oli laitonta siihen aikaan, hän joutui väistymään Työväenpuolueen johdosta, jossa hänet korvasi Shimon Peres.
Kansallisen yhtenäisyyden hallituksessa 1980-1984 Rabin toimi puolustusministerinä. Tässä tehtävässä hän veti IDF:n joukot Libanonista, lopetti Lavin taistelijoiden projektin sekä johti Israelin taistelua ensimmäistä intifadaa vastaan. Vaikka hänen politiikkaansa pidettiin kovan käden politiikkana, hän tajusi pian intifadan puhkeamisen jälkeen, että konfliktiin palestiinalaisten kanssa ei löytyisi sotilaallista ratkaisua. Muutaman kuukauden taisteluiden jälkeen Rabin vakuuttui kansannousun heijastelevan palestiinalaisten autenttisia kansallisia pyrkimyksiä, joita Israel ei enää voinut jättää huomiotta. Palestiinalaisten halukkuus hyväksyä tappiot löi hänet ällikällä ja johti siihen, että hän tunnisti sen, että voimapolitiikka ei mahdollisesti olisikaan ainoa tie rauhaan. (Rabin Center: Minister of Defense, 2)
Mahapach – vallankumous – oli Työväenpuolueen vaalikampanja, jonka avulla se voitti vuoden 1992 vaalit selkeällä ääntenenemmistöllä, ja sen seurauksena Rabin nousi jälleen pääministeriksi. Päättäväisenä kansainvälisen rauhanprosessin edistämisen ja palestiinalaisongelman ratkaisun suhteen Rabin julisti halukkuutensa alueellisiin kompromisseihin. Hän huomasi palestiinalaisongelman olevan koko konfliktin pääasiallinen ongelma ja kutsui Syyrian mukaan jouduttamaan ratkaisua.
Rabinin turvallisuuspolitiikassa oli kaksi tasoa: palestiinalaisen siviiliväestön rajoittaminen sekä kovan käden politiikka terroristeja ja mellakoitsijoita vastaan. Kuultuaan Oslon salaisista neuvotteluista hän salli niiden jatkua ja muutti ne viralliseksi dialogikanavaksi. Hän myöntyi PLO:n tulemisen neuvottelujen toiseksi osapuoleksi saatuaan Arafatilta kirjeen, jossa Arafat myönsi Israelin oikeuden olemassaoloonsa, mikä oli eräs koko konfliktin keskeinen edellytys etenemiselle Israelin näkökulmasta.
Syyskuun 13. päivä 1993 historiallinen periaatejulistus kirjoitettiin Washingtonin nurmella Yhdysvaltain presidentin Bill Clintonin läsnä ollessa. Sopimus asetti perustukset palestiinalaisen valtion olemassaololle Israelin rinnalla. Rabinin ja Arafatin kädenpuristuksesta tuli ainutlaatuinen symboli toivolle sekä Israelissa että ympäri maailmaa.
Gazan-Jerikon sopimuksen sekä Palestiinan tunnustamisen jälkeen olosuhteet olivat kypsyneet otollisiksi rauhansopimukselle Jordanian kanssa. Salaisia tapaamisia Jordanian kuningas Husseinin ja Israelin johtajien kesken oli pidetty jo vuosia, mutta ratkaiseva tapaaminen pidettiin toukokuussa 1994. Yhdysvaltain avustuksella rauhansopimus saatiin solmittua lokakuussa 1994, ja se oli Israelin arabisuhteiden historian tärkeä kulmakivi. Nobelin rauhanpalkinto 1994 symboloi maailman ihailua ja kunnioitusta rauhanprosessin päätekijöitä kohtaan ja se toimi rohkaisevana eleenä siihen, että he jatkaisivat ponnistelujaan prosessin onnistumisen puolesta. Syyskuussa 1995 solmittiin seuraava sopimus, Oslo 2. Sopimuksen vastustajat olivat päättäneet torpata sen toimeenpanon ja järjestivät mielenosoituksia ja protesteja sen pääideologia Rabinia vastaan.
Rauhaa kannattava osapuoli kansasta oli järkyttynyt mielenosoittajien julmuudesta, ja he päättivät järjestää Rabinille tukimielenosoituksen. Rauhanpuolustajien vastamielenosoitus pidettiin marraskuun 4. päivä 1995 Kuninkaiden aukiolla Tel Avivissa, ja myös Rabin itse osallistui siihen. Mielenosoitukseen osallistui massoittain väkeä, ja hetken aikaa Rabinilla oli turvallinen olo heidän keskellään. Noustessaan autoonsa mielenosoituksen jälkeen Rabin sai selkäänsä kolme osumaa tarkka-ampujan aseesta, ja hänet kiidätettiin välittömästi Ichilovin sairaalaan, jossa hän lopulta menehtyi saamiinsa vammoihin illalla klo 23:14 paikallista aikaa. (Rabin Center: The Night of Murder, 2)

Sionismin ja työväensionismin taustaa
Sionismilla tarkoitetaan modernia juutalaista nationalismia. (Uskelin: 2003, 29) Se on nimetty Jerusalemin lähellä sijaitsevan Siionin vuoren mukaan. Käsitteenä Siion määrittyy juutalaisten historian kautta ja siitä tuli sionistien symboli. Symbolina se merkitsee ideaalista historiallista visiota, ja sen olemus määriteltiin diasporan eli hajaannuksen kautta. Siionilla tarkoitettiin Pyhää maata ja samalla juutalaiskysymyksen ratkaisua. Ratkaisuna kysymykseen nähtiin maanpaon päättäminen, mutta näkemykset sen toteuttamisesta vaihtelivat sionismin sisällä. Oman valtion perustaminen Palestiinaan oli modernin juutalaisuuden ratkaisu kysymykseen ja sen saavuttaminen edellytti neuvotteluja suurvaltojen kanssa.
Sionismi syntyi 1800-luvun lopulla Itä-Euroopassa valistuksen jälkimainingeissa, kun osa Itä-Euroopan juutalaista älymystöä tuli tulokseen, ettei emansipaatio ollut kollektiivisena riittävä juutalaisväestölle, vaikka he olivat saavuttaneet monia uusia oikeuksia tasa-arvon saralla. Nämä juutalaiset alkoivat etsiä vaihtoehtoista ratkaisua juutalaiskysymykseen ja näkivät oman valtion perustamisen sellaisena. Moderniin nationalismiin perustuvat ajatukset juutalaisista omana erityisenä poliittisena yksikkönään haastoivat perinteisen uskontoon perustuvat yhteisöllisyyden.
Sionismin suuntauksiksi kehittyivät työväensionismi, kulttuurinen sionismi ja poliittinen sionismi. Kaikkia suuntia yhdisti juutalaiskysymyksen ratkaisu oman valtion perustamisen avulla. Työväensionismi korosti työväestön etuja ja sosialismia uuden valtion lähtökohtana. Poliittinen sionismi korosti diasporan päättymistä ja valtion uudelleenperustamista. Kulttuurinen sionismi näki hallitsevien valtakulttuurien uhkaavan juutalaisten vähemmistöjen kulttuurisia piirteitä. Theodor Herzlin teoksessa Die Judenstaat (1896) hän ehdotti omaa valtiota juutalaiskysymyksen ratkaisuksi. (Uskelin: 2003, 32) Vaikka ajatukset eivät olleet uusia, Herzlin toiminta oli silti merkittävää, sillä teko nosti sionismin esille sekä juutalaisyhteisöissä että kansainvälisesti. Sionismi tähtäsi juutalaisten demografisen enemmistön luomiseen Palestiinaan, sillä demografinen enemmistö olisi tehnyt kiusalliset argumentit tyhjiksi.
Eräs työväensionismin kehittäjistä oli Moses Hess (1812-1875). Hän työskenteli Karl Marxin kanssa ja esitti juutalaisvaltion perustamista Palestiinaan jo vuonna 1862. Työväensionistit eivät kuitenkaan heti lämmenneet ajatukselle, ja täytyi kulua joitakin vuosikymmeniä, ennen kuin he tulivat samaan tulokseen. Työväensionismin tavoite juutalaisen työväenluokan luominen.
David Ben-Gurionin (1886-1973) mukaan juutalaisvaltion perusedellytys oli se, että siirtokuntien käyttämä ei-juutalainen työvoima oli korvattava juutalaisella työvoimalla. Työväensionismin kilpailijaksi nousi revisionistinen sionismi. Revisionistien mukaan juutalaisvaltio piti perustaa koko historiallisen Palestiinan alueelle. He kieltäytyivät kaikista kompromisseista ja korostivat kurin, järjestyksen ja demokratian merkitystä. Revisionistien tavoitteena oli myös etnisesti puhdas juutalaisvaltio, mikä merkitsi työväenjuutalaisia kielteisempiä asenteita palestiinalaisia kohtaan. Työväensionistien ja revisionistien näkemysero heijastui YK:n päätöslauselmassa 181, jossa päätettiin Palestiinan mandaattialueen jakamisesta. Ben-Gurion katsoi, että ehdotuksesta kieltäytyminen olisi vaarantanut juutalaisvaltion synnyn, minkä vuoksi hän katsoi revisionisteja suopeammin alueen jakoa juutalais- ja arabivaltioihin. Työväensionistit korostivat juutalaisen enemmistön luomista Israeliin, mutta olivat valmiit samalla antamaan myös vähemmistölle kansalaisoikeudet.
Kuuden päivän sodan seurauksena Israel sai hallintavallan Länsirantaan, Itä-Jerusalemiin ja Gazan kaistalle. Sekä työväenpuolue että revisionistit olivat yhtä mieltä Jerusalemin asemasta Israelin pääkaupunkina, vaikka muissa asioissa heillä olikin näkemyseroja. Työväenpuolue ei kuitenkaan halunnut Israelin ottavat varsinaisesti haltuunsa näitä alueita, sillä he katsoivat, että juutalaisvaltion luonne olisi muuttunut ratkaisevasti, mikäli alueet olisi liitetty osaksi Israelia. Sitä vastoin he kehittivät ajatuksen siirtokunnista, jotka olisi rakennettu vallatuille alueille, mitä perusteltiin alueiden turvallisuudella.
1977 vaaleissa Israelin hallinnon voimasuhteet muuttuivat ja valtaan pääsivät työväenpuolueen sijaan revisionistit. Tämän seurauksena voimapolitiikka koveni, ja revisionistinen narratiivi on ollut aiempaa enemmän voitolla.

Rauhanprosessi ja sen edellytykset
Palestiinalaisten kansannousu eli intifada alkoi joulukuussa 1987 selkkauksesta Israelin ja Gazan rajalla. Helena Lindholm-Schulzin mukaan (Schulz 1996: 203) kansannousulle oli useita syitä: sosiaaliset, taloudelliset ja poliittiset prosessit, joita vaikuttivat palestiinalaisalueiden kehitykseen kuuden päivän sodan jälkeen ja vahvistivat palestiinalaista nationalismia.
Marraskuussa 1988 PLO julkaisi Palestiinan valtion itsenäisyysjulistuksen, jossa se hyväksyi virallisesti YK:n päätöslauselman nro 181. Julistuksella PLO tavallaan tunnusti Israelin olemassaolon sekä irtisanoutui terrorismista päämääriensä toteuttamiskeinona. Merkittävin päätös oli kuitenkin tavoite perustaa Palestiinan valtio Länsi-rannalle ja Gazan alueelle pääkaupunkinaan Itä-Jerusalem.
Madridin rauhankonferenssin 1991 seurauksena syntyi ensimmäinen suora neuvottelukosketus Israelin ja palestiinalaisjohdon välille. Konferenssiin osallistuivat Israel, Syyria, Libanon, Jordania sekä palestiinalaiset yhteisellä delegaatiolla sekä koollekutsujavaltiot Yhdysvallat, Venäjän federaatio ja Euroopan Yhteisö. PLO ei osallistunut Madridin neuvotteluihin suoraan, vaan miehitettyjen alueiden palestiinalaiset olivat osana Jordanian delegaatiota, ja PLO:n johto konsultoi heitä suoraan Tunisiasta. Neuvotteluja periaatejulistusta varten käytiin 11 kierrosta, ja kun niissä jumiuduttiin, Rabin näki parhaaksi suoran kosketuksen PLO:hon huolimatta siitä seuraavasta rangaistuksesta. Suoran dialogin Israelin ja PLO:n kanssa mahdollisti kuitenkin osapuolten keskinäinen tunnustaminen, mikä oli keskeinen elementti konfliktissa tapahtuneiden muutosten kannalta. (Uskelin: 2003, 4)
Keskinäinen tunnustus kumosi lain, jonka perusteella yhteydenotto PLO:hon oli rikos. Periaatejulistus sisälsi palestiinalaisten itsehallinnon luonteen määritellen Israelin vetäytymisen, väliaikaisen hallinnon, palestiinalaisalueilla suoritettavat vaalit, lain ylläpidon, turvallisuuskysymykset, vallansiirron palestiinalaisviranomaisille sekä taloudellisen yhteistyön periaatteet. Rabin tunnusti virallisesti palestiinalaisten oikeuden asua asuttamillaan mailla ja sanoutui irti sellaisesta palestiinalaiskysymyksen ratkaisumallista, jonka mukaan palestiinalaiset asutettaisiin ympäröiviin arabimaihin.
Koska Madridin rauhankonferenssista käynnistyneet Israelin ja palestiinalaisten väliset neuvottelut eivät edenneet kuten toivottiin, päätti Israel Rabinin johdolla käynnistää suorat salaiset neuvottelut PLO:n kanssa 1992. (Uskelin: 2003, 49) Neuvottelut käytiin Oslossa Norjan hallituksen toimiessa välittäjänä. Elokuussa 1993 osapuolet ilmoittivat päässeensä sopuun konfliktin päättämisperiaatteista. Periaatteet kirjattiin periaatejulistukseen, joka julkistettiin 13. syyskuuta 1993 Washingtonissa, ja sitä seurasivat Oslo I ja II –sopimukset vuotta ja kahta myöhemmin. Periaatejulistuksen perusteella Israel ja Yhdysvallat tunnustivat PLO:n, Israel vetäytyisi palestiinalaisalueilta ja palestiinalaisalue saisi oman hallinnon.
Oslo I solmittiin 4. maaliskuuta 1994 ja Oslo II 28. syyskuuta 1995. Sopimuksilla laajennettiin palestiinalaisten itsehallintoa. Oslo II:ssa sovittiin myös konfliktin ratkaisuun tähtäävistä neuvotteluista, joiden oli tarkoitus alkaa toukokuussa 1996 sekä Länsirannan A-, B- ja C-alueista, joilla oli toisistaan erilaiset hallinnolliset taustat. Rabinin hallitus pyrki yhdistämään sopimuksissa ”peace for land”- ja ”peace for security” –periaatteet, minkä seurauksena alueluovutukset sidottiin PLO:n Israelille lupaamiin turvatakuisiin. (Uskelin: 2003, 57)
Turvallisuuskysymykset olivat Rabinin keskeinen keino legitimoida toimintansa eli saada sille laillinen oikeutus. Rabinin mukaan rauha olisi lisännyt turvallisuutta. Hän kytki toisiinsa Israelin valtion juutalaisen luonteen, turvallisuuden sekä rauhanprosessin. Onnistuessaan rauhanprosessi olisi turvannut sekä Israelin juutalaisen luonteen sekä kansalaisten turvallisuuden. Rabin asetti rauhanehdoksi sen, että palestiinalaiset ja arabimaat tunnustavat Israelin valtion olemassaolon. Vastaavasti palestiinalaiset vaativat, että Israel tunnustaa PLO:n. Vielä 1992 Rabin ei voinut tunnustaa PLO:ta, vaan viittasi rauhanneuvotteluihin osallistuvaan jordanialais-palestiinalaiseen delegaatioon puhuessaan palestiinalaisille.
Rabinin sionismitausta tulee esille hänen puhuessaan maan omistusoikeudesta, mitä termiä hän käyttää ainoastaan Israelin alueista, ei Juudeasta ja Samariasta, joihin viitataan vain ’alueina’. Sionistisen narratiivin mukaan maan omistusoikeus perustuu vuosituhansien taakse Raamattuun.
Israelissa on ollut kaksi kilpailevaa periaatetta konfliktin ratkaisemiseksi, peace for peace ja peace for territory –periaatteet. (Uskelin: 2003, 79) Työväensionistien kannattama peace for territory –periaate sisälsi ajatuksen alueiden luovuttamisesta pelkkien rauhansopimusten lisäksi, jotka olivat oikeiston kannattaman peace for peace –periaatteen kulmakivi. Maariv-lehden haastattelussa syyskuussa 1992 Rabin ilmaisi kannattavansa peace for territory –näkemystä, mikä korosti hänen taustaansa erityisesti työväensionistina. Haastattelussaan Al-Quds -lehdelle Rabin määrittelee näkemyksensä revisionismin ja työväensionismin yhdistelmäksi kannattaen Israelin omistusoikeutta maahan, mutta todeten yhden valtion periaatteen epärealistiseksi alueilla asuvien palestiinalaisten määrän ja mielenlaadun huomioiden. Työväensionismi on aina suhtautunut vähemmistöihin myönteisesti, mutta se kuitenkin katsoo juutalaisvaltion luonteen muuttuvan ratkaisevasti, mikäli palestiinalaiset olisi virallisesti liitetty osaksi Israelia.
Rabinin mukaan turvallisuuden säilyminen edellytti kansojen erottamista toisistaan, minkä ohella Israelin tuli säilyttää sotilaallinen ylivoimansa suhteessa konfliktin muihin osapuoliin. Hän kuitenkin torjui kansainvälisen avun, kuten YK:n rauhanturvajoukot turvallisuuden takaamiseksi, sillä hänen mukaansa turvallisuusjärjestelyt olisi toteutettava kahdenvälisin sopimuksin. Harri Uskelinin tulkinnan perusteella (Uskelin 2003: 86) Rabin toimi näin siksi, että hän olisi arvioinut Israelin neuvotteluaseman paremmaksi suorissa, kahdenvälisissä neuvotteluissa.
Puheessaan huhtikuussa 1994 knessetissä Rabin pyrki osoittamaan, että Gazasta vetäytyminen olisi parhaaksi sekä israelilaisten sotilaiden turvallisuudelle että Israelin kansalliselle turvallisuudelle. Samalla hän tunnusti palestiinalaiset omana erityisenä kansanaan sekä heidän emansipaationsa kansannousun muodossa. Rabinin mukaan palestiinalaisia ei pitänyt hallita hallitsemisen vuoksi, vaan Israelilla oli moraalinen velvollisuus olla hallitsematta toista kansaa vastoin sen tahtoa. Harri Uskelin tulkitsee opinnäytteessään (Uskelin, 2003: 92) Rabinin pyrkineen muuttamaan poliittisia käytänteitä rauhanomaisemmiksi, jollaisten avulla konfliktin luonne olisi muuttunut ratkaisevasti lopullisen ratkaisun aikaansaamisen suuntaan.
Puheessaan lokakuussa 1995 knessetissä Rabin tunnusti, etteivät sionistit olleet palanneet ’tyhjään maahan’, mikä merkitsi palestiinalaisten aiemman hallitsevan aseman oikeutusta. Hän myös korosti, etteivät palestiinalaiset enää ole uhka Israelin valtion olemassaololle.
Viimeisessä julkisessa puheessaan Tel Avivin rauhanjuhlassa 4. marraskuuta 1995 hän vielä korosti väkivallattoman politiikan merkitystä konfliktin ratkaisussa sekä antoi tunnustusta PLO:n osuudelle rauhanprosessissa. Lisäksi hän korosti Israelin ja palestiinalaisten välisen konfliktin ratkaisua päätekijänä koko Lähi-idän konfliktin ratkaisussa. Puhe jäi hänen viimeisekseen, sillä juhlan jälkitilanteessa hän sai selkäänsä kuuluisat luodit, joihin hän myöhemmin menehtyi sairaalassa.
Johtopäätökset
Konfliktissa tapahtunut muutos rauhanomaisempaan suuntaan on olennainen tekijä sen ratkaisun aikaansaamiseksi. Rabinin työväensionistinen tausta on ollut merkittävässä roolissa johdattaessaan hänen ajatteluaan ja strategioitaan väkivallan vähentämiseksi. Revisionistinen näkemys näkyy lähinnä suhtautumisessa Jerusalemiin, jonka jakamattomuudesta Rabin piti viimeiseen asti kiinni. Toiminnan oikeuttaminen Israelin turvallisuudella on ollut niin painava argumentti, ettei oikeisto ole kyennyt siihen vastaamaan. Israelin ja PLO:n tunnustaminen toisensa konfliktin osapuoliksi toimi edellytyksenä rauhanprosessin edistymiselle.
YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmat 242 ja 338, jotka käsittelivät muun muassa alueluovutuksia ja pakolaiskysymystä, hyväksyttiin lopullisen rauhansopimuksen periaatteiksi sekä Rabinin että Arafatin puolesta, mikä osoittaa Rabinin kannan alueluovutuksiin lieventyneen.
Rabin tunnusti palestiinalaiset omaksi erityiseksi muista arabikansoista eroavaksi kokonaisuudekseen, jolla oli oikeus itsemääräämisoikeuteen, mikä oli suurin myönnytys palestiinalaiskysymyksen suhteen Israelin poliittisessa historiassa. Se oli myös avaintekijä rauhanprosessin ratkaisua kohti edettäessä, ja siltä pohjalta työväensionistisella taustalla varusteltu rauhanneuvottelutyö olisi voinut tuottaa tulosta, mikäli Rabin tai hänen seuraajansa olisi voinut jatkaa tehtävässään.
Sionistisen narratiivin tarjoamat retoriset työkalut olivat edellytys Rabinin menestyksekkäälle rauhantyölle ja toimintansa legitimoinnille omassa maassaan, jossa konflikti on arkipäivää ja näkemyksiä sen ratkaisemiseksi 9 miljoonaa, Turvallisuusargumenteilla hän onnistui voittamaan puolelleen maltillisen oikeistolaisen voimapoliittisen näkemyksen, vaikka äärioikeistoa se ei onnistunutkaan tavoittamaan. Rauhanprosessin ajautuminen jäihin Rabinin murhan jälkeen ja oikeistolaisen voimapolitiikan syrjäytettyä sen on tehnyt Israelin turvallisuuspolitiikasta pelolla hallittavaa. ja näin vahingoittanut koko Lähi-idän turvallisuutta ja konfliktin ratkaisukeskeisyyttä. Uusi työväensionistinen johtaja voisi luoda inhimillisempiä arvoja ja
pehmeämmän ilmapiirin alueelle sekä herättää rauhanprosessin jälleen henkiin.

Lähteet:
Encyclopaedia Judaica: Yitzhak Rabin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti