Rauha Lähi-itään?
Abraham
Accords -rauhansopimukset Benjamin Netanjahun puheen kautta tarkasteltuina
Martta Ylätalo
Kandidaatintutkielma
Kulttuurien tutkimuksen kandiohjelma
Lähi-idän ja islamin tutkimus
Helsingin yliopisto
Ohjaajat: Riikka Tuori ja Sylvia Akar
Kevät 2023
Tiivistelmä
1. Johdanto
Tässä tutkielmassa tarkastelen Israelin pääministeri
Benjamin Netanjahun Abraham Accords -rauhansopimusten julkistuspuhetta 15.
syyskuuta 2020 Yhdysvaltain pääkaupungissa Washington D.C.:ssä.
Tutkimuskysymykseni ovat: miten Netanjahu puhuu rauhasta, kuinka hän sen
esittelee, ja mitä hän puheen avulla haluaa maailmalle viestittää
rauhansopimusten merkityksestä. Lisäksi vertailen puhetta Netanjahun puheeseen
rauhasta ennen Gazan sotaa YK:n yleiskokouksessa 29. syyskuuta 2014.
Laadin kandidaatintutkielman osana humanististen
tieteiden alempaa korkeakoulututkintoa ja Lähi-idän ja islamin tutkimuksen
proseminaaria. Olen työstänyt aihetta mielessäni pitkään ja suorittanut aihetta
tukevia opintoja reilun viiden ja puolen vuoden ajan. Israelin,
Arabiemiraattien ja Bahrainin väliset Abraham Accords -rauhansopimukset
valikoituivat aiheekseni suhteellisen nopeasti niiden julkitulon jälkeen, ja
Lähi-idän tutkimuksen menetelmäopintojen kurssilla sain idean diskurssianalyysista
aiheeseen sopivaa menetelmää tutkittaessa. Diskurssianalyysi perustuu
ajatukseen, että kaiken ympärillämme tapahtuvan aiheuttaa puhe. Puheaktilla
luomme sosiaalisia konstruktioita eli todellisuutta ympärillemme, ja
tietynlainen tapa puhua aiheesta tuottaa diskurssin.
Abraham Accords -sopimukset ovat tuore esimerkki
siitä, mihin suora diplomatia parhaimmillaan kykenee. Monet Israelin juutalaisista
ovat odottaneet rauhaa arabimaiden kanssa vuosikymmeniä, ja nyt odotus vihdoin
palkitaan. Taustatyö oli lopulta melko nopea, kun siihen valittiin välittäjiksi
selkeitä ja määrätietoisia toimijoita. Näin nopea ja toimiva rauhanvälitys on
ollut mahdollista vain tässä aikaikkunassa, kun neuvottelijoina ovat olleet
suoriin kahdenvälisiin suhteisiin erikoistuneet taustatekijät, tässä
tapauksessa Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin vanhempi neuvonantaja Jared
Kushner ja hänen assistenttinsa. Puheesta huokuu ylenpalttinen kiitollisuus
välittäjätahoja kohtaan, ja jotkin sen osuudet tuovat tämän erityisesti ilmi.
Netanjahu mainitsee puheessaan myös rauhan tuomia etuja, kuten taloudelliset
hyödyt alueelle ja yhteistyön maailmalla jylläävän koronaviruksen suhteen.
Rauha on kuitenkin hänen pääteemansa, ja Israelin kulttuurihistorialliset
diskurssit säestävät tätä teemaa.
Rauhansopimukset syntyivät kiistanalaisessa
tilanteessa, jossa Israelin oikeistosionistinen hallitus oli omine lupineen
liittämässä osia Länsirannasta itseensä kansainvälisen yhteisön näkemysten
vastaisesti, ja tämä herätti muut alueen toimijat. Yhdistyneiden
arabiemiirikuntien suurlähettiläs joutui julkaisemaan tätä vastustavan avoimen
mielipidekirjoituksen Israelin päämediassa, ja tästä välittäjätahot saivat
kimmokkeen korvata alueliitokset juutalaisen valtion tunnustamisella
vastineeksi rauhasta. Oikeistosionistit olivat tästä raivoissaan, ja Netanjahu
joutuu käyttämään puheessaan valtavasti tarmoa ja energiaa saadakseen heidän
siipensä rauhoittumaan. Tästä syystä monissa hänen puheensa diskursseissa on
uskonnollinen silaus. Selkein esimerkki voidaan nähdä viittauksessa monen
uskontokunnan yhteisiin kirjoituksiin, heprealaisen Raamatun psalmin jakeeseen[1],
jolla hän pyrkii paitsi rauhoittamaan maansa sionistista oikeistoa myös oikeuttamaan
Israelin toisinaan suhteettomankin voimankäytön.
Tässä analyysissä puheen sisällöstä ovat valikoituneet
diskursseiksi rauhan merkitys Israelille, taistelun hinnan ymmärtäminen ja
veljen menetyksen tuoma henkilökohtainen suru, suuret taloudelliset hyödyt
alueelle, yhteistyön Arabiemiraattien ja Bahrainin kanssa muun muassa
parhaillaan maailmalla jylläävän koronaviruksen suhteen, Israelin oikeutus
omaan maahansa Daavidin psalmin lainauksen kautta ja juutalaisen uudenvuoden
mainitseminen uuden aikakauden symbolina. Näitä käsittelen kohdassa 5.2
Diskurssien merkitykset, ja otan yhden niistä läheisempään tarkasteluun
kohdassa 5.4 Israelin kulttuurihistoriaan liittyvät diskurssit.
Netanjahun voi todeta puhuvan rauhasta saavutetusta
voitosta käsin. Hänen puheensa on vahvaa ja mahtipontista, ja hän näkee alueen
tulevaisuuden yltiöpositiivisen valoisana ja toiveikkaana. Aiemmissa
rauhanpuheissaan hän on painottanut uhkia, mutta tässä puheessa sävy on
muuttunut, ja se keskittyy enemmän saavutettuihin tuloksiin ja sopimusten
tuomiin hyötyihin alueelle. Puheen voi tulkita voitonriemuisena, tavoitteensa
saavuttaneen autoritäärisen johtajan puheena, joka on saavuttanut vuosikymmeniä
tavoittelemansa päämäärän, rauhan Israelin ja kahden merkittävän alueellisen
toimijan, vauraan ja menestyneen arabivaltion välillä, mitä voidaan myös pitää
alkuna todelliselle rauhanprosessille eli yhä useamman arabivaltion kanssa
solmituille rauhansopimuksille. Palestiinalaisten narratiivi jää tässä
tutkimuksessa syrjään, sillä itse puheessakaan ei sitä varsinaisesti sivuttu.
2. Rauha
Johan Vincent Galtung, (s. 24. lokakuuta 1930, Oslo)
kansainvälinen rauhan- ja konfliktintutkimuksen pioneeri, määrittelee rauhalle
kolme ominaispiirrettä: positiivisen, negatiivisen ja kulttuurisen rauhan
käsitteet. Galtung on norjalainen sosiologi ja rauhan- ja konfliktintutkimuksen
keskeinen perustaja. Rauhantutkimuksen ohella hän on kehittänyt ja tutkinut
myös rakenteellisen väkivallan käsitystä. Galtung perusti Oslon
Rauhantutkimusinstituutin 1959 ja toimi sen johtajana, kunnes hänet nimitettiin
Oslon yliopiston rauhan- ja konfliktintutkimuksen professoriksi vuodesta 1969
alkaen. Vuonna 1977 hän kuitenkin erosi professuurista ja on siitä lähtien
toiminut kiertävänä samassa tehtävässä ympäri maailman.
Galtung on kehittänyt useita tärkeitä teorioita, kuten
positiivisen ja negatiivisen rauhan teorian, rakenteellisen väkivallan teorian,
konfliktiteorioita sekä valvontayhteiskunnan teorian, jota hän kuvaa nimellä Uusi
fasismi. Rauhan käsitteen hän on muotoillut rakenteellisen väkivallan
käsitteen pohjalta, jonka hän on jakanut kolmeen osaan. Galtungin mukaan myös
rauha voidaan jakaa kolmeen osaan – positiiviseen, negatiiviseen ja
kulttuuriseen rauhaan (Galtung 1996: 265). Rauhan Galtung määrittelee väkivallan
puuttumiseksi tai poissaoloksi (Galtung 1969: 167). Kun jossain tilanteessa ei
ole läsnä suoraa väkivaltaa, voidaan Galtungin mukaan puhua negatiivisesta
rauhasta. Negatiiviseksi rauhaksi voitaisiin nimittää vaikkapa tilannetta,
jossa elinajanodotteet eroavat kovasti toisistaan yhteiskuntaluokkien sisällä.
Positiivinen rauha puolestaan tarkoittaa rakenteellisen väkivallan poissaoloa. Täten
positiivista rauhaa voidaan ajatella sosiaalisena oikeudenmukaisuutena ja
kaikkien ihmisten potentiaalin täyttymisenä. Galtungin määritelmää mukaillen
Israelin, Arabiemiraattien ja Bahrainin sisäisistä suhteista ei varsinaisesti
puutu väkivaltaa, vaikka itse valtiot ovat tehneet sovinnon. Niinpä nimittäisin
saavutettua tilannetta nyt negatiiviseksi rauhaksi (Hallward 2022).
2.1 Rauhansopimusten osapuolet ja rauhanprosessi
Abraham Accords viittaa kollektiivisesti rauhan,
diplomaattisten suhteiden ja Israelin ja sen kumppanuusmaiden välisiin
sopimuksiin. Sopimus on historiallinen, sillä arabien ja Israelin välinen
konflikti on rajoittanut rauhanprosessia jo seitsemän vuosikymmenen ajan.
Abraham Accords -sopimukset olivat alku muutokselle, jossa useat maltilliset
arabimaat yksi toisensa jälkeen tunnustivat Israelin valtion olemassaolon.
Kolmen ensimmäisen vuosikymmenen ajan hyvät
naapuruussuhteet olivat Israelille vain kaukainen unelma. Silloin saatiin
kuitenkin ensimmäiset merkit sovun syntymisestä, kun 26. maaliskuuta 1979
syntyi ensimmäinen rauhansopimus Menachem Beginin ja Egyptin pitkäaikaisen
pääministeri Anwar Sadatin johdolla. Toinen valtaisa läpimurto saavutettiin 25.
heinäkuuta 1994, kun Israel ja Jordania solmivat rauhansopimuksen Jitzhak
Rabinin ja Jordanian pääministeri Abdelsalam Majalin johtaessa rauhanprosessia.
Nämä tärkeät sopimukset loivat perustan myöhemmälle
etenemiselle kohti uusia rauhansopimuksia. Neljännesvuosisata ehti kulua ennen
seuraavaa käännekohtaa, kesää 2020, jolloin rauhanneuvotteluissa tehtiin suuri
läpimurto. Elokuun 13. päivä 2020 presidentti Donald Trump ilmoitti
poikkeuksellisesta sopimuksesta, joka normalisoisi Israelin ja Arabiemiraattien
välisen suhteen ja loisi pohjan kansakuntien väliselle yhteistyölle. Sopimuksen
takana olivat Trumpin lisäksi Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu sekä Abu
Dhabin kruununprinssi Sheikh Mohammed bin Zayed al-Nahyan.
Lähes välittömästi tämän jälkeen, syyskuun 11.
päivänä, ilmaisi samat aikeet myös Bahrainin kuningas Hamd bin Isa al Khalifa
yhdessä Trumpin ja Netanjahun kanssa. Rauhansopimukset julkistettiin
Washingtonin nurmella 15. syyskuuta 2020. Tämän jälkeen myös Kosovo, Sudan ja
Marokko julkistivat omat rauhansopimuksensa, millaista rauhansopimusten aaltoa
ei ole ennen nähty Israelin historiassa. Pyrkiäkseen säilyttämään hyvät suhteet
maiden välillä myös tulevaisuudessa perustettiin Abraham Accords -instituutti,
joka edistää osapuolten välistä rauhaa kussakin rauhansopimuksen solmineessa
maassa.
2.2 Peace for peace -periaate
Israelissa on vallinnut kaksi periaatetta, joiden
pohjalta Lähi-idän rauha olisi mahdollista solmia. Ensimmäinen niistä on Peace
for peace -periaate, jota myös Likud on järjestelmällisesti kannattanut sen
alkuajoista asti. Peace for peace -periaatteella tarkoitetaan
tilannetta, jossa Israel solmisi rauhansopimuksen vetäytymättä vuoden 1967
rajoille, eli tiukka linja ilman uskonnollisen oikeiston paheksumia
alueluovutuksia. Tämän periaatteen mukaan vastapuoli ei saisi vastineeksi muuta
kuin rauhan. Toinen periaate on nimeltään Land for peace tai Peace
for territory. Sen mukaan Israelin tulisi luovuttaa alueita eli vetäytyä
vuoden 1967 rajoille eli toisin sanoen tehdä myönnytyksiä palestiinalaisille
vastineeksi rauhansopimuksista arabimaiden kanssa. Tämä työväenpuolueen ja
pääministeri Jitzhak Rabinin kannattama linja on aiheuttanut
turvallisuuspoliittisia haasteita, ja Likudin noustua valtaan 1996 Israel on
pyrkinyt noudattamaan sen kannattamaa Peace for peace -periaatetta. Nyt
solmitut Abraham Accords -sopimukset perustuvat Peace for peace
-periaatteelle.
2.3
Aikaisempi tutkimus
Abraham Accords – rauhansopimuksia on tutkittu
verrattain paljon niiden tuoreuteen nähden. Aihetta voidaan tarkastella monesta
eri näkökulmasta, ja olen poiminut tähän vain muutamia esimerkkejä aikaisemmasta
tutkimuksesta. Joel Singerin vertaisarvioitu artikkeli The Abraham Accords:
Normalization Agreements Signed by Israel, with the U.A.E., Bahrain, Sudan and
Morocco (Singer, Joel 2021) käsittelee Abraham Accords -rauhansopimusprosessin
tapahtumia puolueettomasta näkökulmasta. Arabien ja Israelin välistä
rauhanprosessia yleisesti käsittelee Eisenbergin, Laura Zittrainin ja Neil
Caplanin teos Arab-Israeli Peace: Patterns, Problems Possibilities (Caplan,
Eisenberg, Zittrain 1998), ja se kertaa rauhanprosessin historiaa jo Camp
Davidin rauhansopimuksesta vuodelta 1979 alkaen. Ehud Sprinzak on tutkinut rauhanprosessia jo
pitkään ja hänen teoksensa Peacemaking in Divided Society (Sprinzak 2014)
käsittelee sitä erityisesti Netanjahun näkökulmasta. Ilan Pelegin teos Israel
under Netanyahu. Domestic Politics and Foreign Policy (Peleg 2019) on vielä
tuoreempi katsaus Netanjahun pääministerikauden saavutuksiin. Itse
rauhansopimuspuhetta käsittelee vaikkapa Khalid Shakir Husseinin artikkeli Legitimation
Strategies in Political Discourse: The Case of the Israeli-Emirati-Bahraini
Discourse (Trilateral Abraham Accords) (Hussein 2021) ja sen sivuilla 13–18
on analysoitu puhetta diskursiivisesta näkökulmasta. Sopimusten seurauksia on
analysoitu vaikkapa Tova Norlenin ja Tamir Sinain artikkelissa Abraham
Accords – Paradigm Shift or Realpolitik? (Norlen, Sinai 2020) sekä Shmuel
Triganon artikkelissa Abraham Accords – Contrasting Reflections (Trigano
2021).
3. Benjamin Netanjahu
3.1 Ura
Netanjahun poliittisen uran voidaan sanoa alkaneen
vuoden 1993 parlamenttivaaleista, joissa hän edusti puoluettaan Likudia
ensimmäisen kerran Israelin parlamentissa Knessetissä. Puolueen sisäisissä
vaaleissa hän onnistui päihittämään kaksi nimekästä ehdokasta, Menachem Beginin
pojan Benny Beginin sekä veteraanipoliitikko David Levyn, ja nousi johtamaan
Likudia seuraaviksi kuudeksi vuodeksi ennen vetäytymistään politiikasta. Vuoden
1996 vaalit olivat jättimenestys, ja Netanjahu nousi Israelin pääministeriksi
suoralla ääntenenemmistöllä ensi kertaa Israelin poliittisessa historiassa. (Berg
2023). Hän keskittyi kampanjassaan rauhanprosessiin ja Palestiinalaisalueitten
hallintoelimen Palestinian Authorityn painostamiseen. Kampanjan menestystä
siivitti aiemman rauhantunnustelijan, pääministeri Jitzhak Rabinin salamurha,
joka johti oikeistolaisten voimien voimalliseen esiinnousuun Israelin
poliittisella kentällä.
Hävittyään vuoden 1999 vaalit Netanjahu vetäytyi
hetkeksi politiikasta. Palattuaan takaisin hän alkoi toimia Israelin
valtiovarainministerinä vuoden 2003 vaaleista eteenpäin (Biography 2014). Joulukuussa
2005 hänet valittiin uudelleen Likudin puheenjohtajaksi edellisen
puheenjohtajan Ariel Sharonin perustettua uuden puolueen, Kadiman. Likudin
jäätyä seuraavissa vaaleissa oppositioon Netanjahu nousi koko opposition
johtajaksi kasvattaen suosiotaan vuoden 2009 vaaleja varten.
Vuonna 2009 järjestetyissä vaaleissa Likud onnistui
muodostamaan enemmistöhallituksen kilpailijansa työväenpuolueen kanssa, ja
hallitus sai 65 paikkaa kaikista Knessetin 120 paikasta. Siitä alkoi Netanjahun
voittokulku ja pisin kausi Israelin pääministerinä, joka kesti yhteensä 12
vuotta. Hän kävi neuvotteluja Palestiinalaishallinnon kanssa, mutta sen vaatimukset
rauhasta olivat liian kovia, eikä Yhdysvalloista ollut vielä tässä vaiheessa
juurikaan apua (Biography 2014).
Kolmannen hallituksen 2013 muodosti värikäs koalitio
keskusta-, oikeisto- ja vihreiden puolueita maustettuna ortodoksipuolueilla, ja
se pysyi kasassa kaksi vuotta. Tähän kauteen osui Gazan sota kesäkuussa 2014,
ja Israel joutui vastaamaan provokaatioon Operaatio Suojaavalla reunalla. Sodasta
aiheutui vakavaa mainehaittaa Israelin ja Yhdysvaltain väliselle suhteelle, ja
hallitus jouduttiin hajottamaan Netanjahun erotettua kaksi ministeriä
talousasioihin liittyvien epäselvyyksien vuoksi (Biography 2014).
Vuoden 2015 vaaleja seuranneesta hallituksesta oli
Likudin paikkoja 30. Se oli korkein yksittäinen luku, johon yksittäinen puolue
on yltänyt Knessetissä. Hallitus muodostettiin vain oikeisto- ja
ortodoksipuolueiden kanssa, ja se oli siksi edellistä hallitusta yhtenäisempi.
Tähän kauteen osuivat Trumpin nousu Yhdysvaltain presidentiksi sekä vuoden 2018
kiistelty peruslaki, jonka perusteella Israel rajattiin vain juutalaiseksi
valtioksi. Kiistelty lakipäätös johtui todennäköisesti sen aikaisten
hallituspuolueiden äärioikeistolaisista näkemyksistä, ja se sai osakseen laajaa
kritiikkiä kansainvälisessä yhteisössä.
Vuodesta 2019 lähtien Israelissa on vallinnut
poliittinen umpisolmu, ja kaikki muodostetut hallitukset ovat hajonneet alle
kahdessa vuodessa niiden perustamisesta. Tämä johtui osittain Netanjahun
oikeudenkäyntiprosessista, sillä Israelilta ikään kuin puuttui vahva johtajuus
tuona aikana. Vaaleja ehdittiin pitää yhteensä neljät ennen viidettä, vuoden
2022 hallitusta, jossa Netanjahun Likud nousi taas valtaan. Hallitus on ollut
Israelin oikeistolaisin koskaan, ja erityisesti kuluvan vuoden 2023
oikeudellinen reformi on jakanut kansaa ja saanut aikaan massiivisia
kansannousuja. Tällä hetkellä israelilaisessa yhteiskunnassa on haastavaa pitää
yllä yleistä järjestystä.
3.2 Elämä
Benjamin Netanjahu syntyi Tel Avivissa 21. lokakuuta
1949 maallistuneeseen perheeseen (Biography 2014). Hän varttui sekä
Jerusalemissa että Philadelphiassa palaten Israeliin 1967 liittyäkseen Israelin
Puolustusvoimiin. Hän kouluttautui Sayeret Matkal -erikoisjoukkojen kommandoksi
ja osallistui useisiin eri tehtäviin saavuttaen kapteenin arvon armeijan arvoasteikolla
(Biography 2014). Valmistuttuaan maineikkaasta Massachusetts Institute of
Technology -korkeakoulusta Bostonista hänestä tuli Boston Consulting Groupin
talouskonsultti. Vuonna 1978 hän muutti takaisin Israeliin perustaakseen
veljensä nimeä kantaneen Yonatan Netanyahu Anti-Terror Instituten (Berg 2023). Vuosina
1984–1988 hän toimi Israelin YK:n suurlähettiläänä. Kansainväliseen tietouteen
hän nousi 1993, kun hänet valittiin oikeistolaisen Likud-puolueen
puheenjohtajaksi. Vuoden 1996 vaaleissa hän päihitti vastustajansa Shimon
Peresin, ja nousi pääministeriksi nuoremmassa iässä kuin kukaan aiempi Israelin
pääministeri (Berg 2023). Seuraavissa vaaleissa 1999 Likud ja Netanjahu
hävisivät ja joutuivat hetkeksi oppositioon. Tässä kohden Netanjahu myös
vetäytyi hetkeksi politiikasta, mutta vain palatakseen uudelleen Likudin
puheenjohtajaksi joulukuussa 2005.
Vuonna 2009 hänet valittiin jälleen pääministeriksi,
kun Likud saavutti vaalivoiton, ja tästä alkoi hänen pitkäaikaisin jaksonsa
valtionjohtajan pestissä. Hän johti Likudin vaalivoittoon myös 2013 ja 2015, ja
vuosien 2018–2022 poliittinen umpisolmu, jonka aikana Israelissa käytiin viidet
eri vaalit, johti lopulta hänen vaalivoittoonsa marraskuussa 2022.
Vuodesta 2016 Netanjahu sitoi politiikkansa vahvasti
Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin politiikkaan, joka oli hänen
pitkäaikainen ystävänsä 1980-luvulta. Trumpin presidenttikauden aikana
Yhdysvallat tunnusti Jerusalemin Israelin pääkaupungiksi, tunnusti Golanin
kukkuloiden kuuluvan Israelille, siirsi suurlähetystönsä Tel Avivista
Jerusalemiin sekä toimi Abraham Accords -sopimusten välittäjänä. Kansainvälinen
yhteisö on kuitenkin kritisoinut Netanjahua siirtokuntien laajentamisesta
miehitetyillä Länsirannan alueilla sekä rahanpesuun viittaavasta korruptiosta,
josta hän sai myös tuomion kolmen vuoden oikeudenkäynnin seurauksena 2019 (Berg
2023).
3.3 Työ rauhanprosessin eteen
Benjamin Netanjahu on tunnettu haukkana ja periksiantamattomana
alusta alkaen, mitä tulee Israelin ja arabien rauhanprosessiin (Holmes 2021). Terminologiaa
haukat ja kyyhkyt käytetään usein kuvaamaan poliitikkojen pehmeyttä ja myönnytyksiin
taipumista arabivaltioita kohtaan vastineeksi rauhasta. Kyyhkyt taipuvat
myönnytyksiin helpommin, ja haukat taas eivät. Netanjahun linja on alusta asti
ollut kova ja periksiantamaton. Hän on vastustanut Oslon rauhanprosessia alusta
alkaen, ja Gazan luovutus 2005 oli hänelle kauhistus. Vuoden 2009 puheessaan
viikoittaisessa kabinettitapaamisessaan hän totesi, ettei Israel aio toistaa
Gazan alueen yksipuolisen vetäytymisen virhettä. Hän linjasi tuolloin, että
Israelilla on kaksi tärkeää vaatimusta rauhansopimusten syntymiseksi.
Ensimmäinen niistä oli vaatimus Israelin tunnustamisesta juutalaiseksi valtioksi
ja toinen turvallisuuskysymys. Lokakuussa
2014 hän toisti vaatimuksensa Israelin tunnustamisesta juutalaiseksi valtioksi,
sekä ettei Israel enää aio tehdä alueluovutuksia niistä koituvien
turvallisuushaasteiden vuoksi. Vuodesta 2009 hän on myös puhunut taloudellisten
hyötyjen merkityksestä rauhansopimusten yhteydessä, ja vedonnut maltillisiin
arabivaltioihin niiden syntymiseksi.
Netanjahun pitkäaikaisen henkilökohtaisen ystävän
Donald Trumpin noustua Yhdysvaltain presidentiksi 2016 alkoi tiivis yhteistyö
maiden välillä (Berg 2023). Trump julkisti rauhansuunnitelmansa ja lähti taustajoukkoineen
työstämään rauhanprosessia Israelin ja arabimaiden välillä. Neuvottelijan
roolissa toimivat Trumpin vanhempi neuvonantaja Jared Kushner ja hänen
avustajansa, Yhdysvaltain kansainvälisten neuvottelujen lähettiläs Avi
Berkowitz. He aloittivat määrätietoisen sukkuloinnin Israelin ja
Arabiemiraattien välillä tammikuussa 2020. Kesäkuussa 2020 Arabiemiraattien
suurlähettiläs julkaisi mielipidekirjoituksen, jossa hän kehotti Israelia
pysäyttämään rauhansuunnitelman toteutuksen, johon olisi sisältynyt
alueliitoksia Länsirannalta. Mielipidekirjoituksen tultua julki Berkowitz
esitti Netanjahulle vastineeksi suunnitelmasta vetäytymisestä, että
Arabiemiraatit tunnustaisi Israelin suvereeniuden juutalaisena valtiona. Neuvotteluissa
päästiin tulokseen 13. elokuuta 2020, jolloin Arabiemiraatit tunnusti vihdoin
Israelin juutalaisena valtiona. Tämän jälkeen neuvoteltiin vielä Bahrainin
kanssa, ja rauhansopimukset vihdoin julkistettiin 15. syyskuuta 2020
juhlallisessa seremoniassa Valkoisen talon nurmella Washington D.C.:ssä
kaikkien maiden päämiesten ollessa läsnä. Arabiemiraatteja ja Bahrainia
seurasivat vielä Sudan, Marokko ja Kosovo, kuten Netanjahu oli
rauhansopimuspuheessaan ennustanut.
3.4 Uskonnollinen sionismi ideologian taustalla
Kuuden päivän sota synnyttää uskonnollisen oikeiston
Kuuden päivän sotaa pidetään joidenkin tutkijoiden
mukaan (Sprinzak 1999: 147) rajapyykkinä, jolloin uskonnollinen sionismi alkoi
nousta Israelissa. Sota ja sitä seurannut Jom Kippur -sota tulkittiin
uskonnollisina, mikä radikalisoi uskonnollis-sionistista väestönosaa. Uusi
sukupolvi halusi yhdistää sionistisen idealismin ja ehdottoman sitoutumisen
juutalaiseen uskoon. Uskonnollisen ehdottomuuden esikuvana toimi
ultraortodoksisuus, jonka piirissä sionistinen tulkinta oli nousussa.
Gush Emunim ja siirtokunnat
Uskonnollis-nationalistisen suuntauksen keulakuvana
toimi pitkään vuonna 1974 perustettu Gush Emunim, ”Uskollisten ryhmä”,
jolla on läheiset siteet kansallispuolueeseen Likudiin (Sprinzak 1993: 138–139).
Gush Emunim on rabbien johtama painostusryhmä, ja sen toiminnan ytimessä olivat
siirtokuntien perustaminen Juudeaan ja Samariaan sekä alueluovutusten
vastustaminen. Vuonna 2000 järjestöön kuului 15 000 jäsentä. Liikkeen
ideologinen isä oli rabbi Zvi Jehuda Kook (1891–1981). Gush Emunim katsoi
kuuden päivän sodassa miehitettyjen alueiden olevan luovuttamaton osa Israelia,
mikä selitti sen hanakkuuden rakentaa uusia siirtokuntia. Jom Kippur -sota
vahvisti radikalisoitumista ja tulkintaa, jonka mukaan rauha arabimaiden kanssa
olisi mahdollinen vasta Messiaan palatessa. Siirtokuntien perustaminen on
pohjimmiltaan ollut vastareaktio maa-alueiden luovuttamiselle. Gush Emunim
onkin ollut suosittu nimenomaan siirtokuntien asukkaiden parissa, jotka ovat
myös Netanjahun kannattajien sydänaluetta.
Jokainen pala Israelin maata kuuluu juutalaisille
Liike on ensisijaisesti nationalistinen,
ortodoksijuutalainen radikaali herätysliike, joka on kyennyt yhdistämään
sionismin ja radikaalin, ortodoksisen juutalaisuuden. Sen ihanteena on ”pelastuksen
sionismi” erotuksena perinteisestä sionismista, jonka ihanteena on
normaalius (Schwartz 1999: 33; Lustick 1993: 111). Liikkeen tavoitteena on
luoda Israelin kansasta pyhä kansa, jonka perustana on Jerusalem ja keskus
kuninkaan temppeli. Koko raamatullisen Israelin tulkitaan olevan Pyhää maata,
ja jonka hylkääminen on synti ja on johtanut katastrofeihin Israelin
historiassa.
Pelastuksen aika on jo alkanut
Gush Emunim on yhtä aikaa herätysliike ja messiaaninen
liike. Keskeisessä roolissa sen teologiassa on selittää sitä ristiriitaa, joka
syntyy pelastumiseen liittyvästä maallistumisesta ja Tooran hylkäämisestä.
Aatteen keskiössä on messiaaninen prosessi, jonka mukaan Messias on palaamassa
pian, ja ihmiset voivat toiminnallaan vaikuttaa Messiaan paluun ajankohtaan.
Gush Emunimin mukaan juutalaisten paluu Israeliin olisi tätä jouduttava tekijä.
(Lustick 1993; 112-113). Israel nähdään raamatullisena kuningaskuntana ja
Jumalan valtakuntana maan päällä. Siirtokuntien rakentamisen he oikeuttavat
sillä, että pelastuksen välttämätön edellytys on heidän mukaansa koko Israelin
maan juutalainen asuttaminen. Tarpeen vaatiessa Gush Emunim on myös valmis
rikkomaan lakeja, mikäli ne olisivat ristiriidassa uskonnollisen tulkinnan
kanssa.
4. Puhe
Tässä kohden vertaan Netanjahun aiempaa puhetta ennen
Gazan sotaa 2014 (United Nations 2014, liite 2) rauhansopimusten
julkistuspuheeseen 15. syyskuuta 2020, ja analysoin, kuinka diskurssit ovat muuttuneet.
Teemoja on kolme: Radikaalin islamin uhka, maltilliset arabivaltiot sekä aito
rauha osapuolten välillä.
Netanjahu puhuu aiemmassa puheessaan Gazan sodan alla
2014 radikaalin islamin uhkasta ja ydinsodan uhkasta liioitellun voimakkaasti
vedotakseen kuulijoihin. Uhka on ollut silloin todellinen, sillä ISIS on ollut
juuri muotoutumassa ja uhannut voimakkaasti alueen vakautta ja geopolitiikkaa.
Ydinsodan uhka viittaa Iraniin, joka on salaisen ydinohjelmansa kanssa Israelin
suuri arkkivihollinen. Nyt käsillä olevassa puheessa Netanjahu mainitsee
Teheranin tyrannit viitaten jälleen yhteiseen uhkaan, jonka rauhansopimusten
solmijavaltiot ovat rohkeasti kohdanneet valitessaan hegemoniakamppailussa
Israelin puolen.
Aiemman puheen lopussa Netanjahu viittaa alueen
maltillisiin arabivaltioihin, joiden kanssa Israelin tulisi pyrkiä yhdistämään
voimansa radikaalia islamia vastaan. Hän tarkoittaa tällä Persianlahden
valtioita, jotka ovat yleisesti maltillisempia islamilaisia valtioita, ja
joista näissäkin rauhansopimuksissa on pohjimmiltaan kyse. Niiden kanssa he
ovat nyt onnistuneet luomaan yhteisen liittouman Irania vastaan Yhdysvaltain
sen aikaisen hallinnon avustuksella. Sopimukset ovat siksi niin merkittäviä,
koska diplomaattiset neuvottelut ovat vihdoin tuottaneet tulosta, ja niiden
hedelmänä on syntynyt rauhansopimus.
Puheessaan ennen Gazan sotaa 2014 Netanjahu painottaa
haluavansa rauhan, sillä hän haluaa ”paremman tulevaisuuden kansalleen
Israelille, aidon rauhan, joka perustuu valtioiden molemminpuoliselle
tunnustamiselle ja parempien turvallisuusjärjestelyjen turvaamiselle” (Haaretz.com
2014). Rauhansopimuspuheessaan Netanjahu tuo jälleen kerran saman asian esiin
mainitessaan elämäntehtäväkseen Israelin paikan turvaamisen kansojen joukossa
ja varmistaakseen juutalaisen valtion tulevaisuuden. Tätä päämäärää varten hän
työskentelee tekemällä Israelista voimakkaan, sillä turvallisuusdiskurssin
mukaan pahin pelote naapurimaille on olla itse voimakas.
Aidolla rauhalla Netanjahu viittaa valtioiden
molemminpuoliseen tunnustamiseen. Arabivaltioiden parissa on vallinnut pitkään
ääneenlausumaton sopimus, jonka mukaan ne eivät tunnusta Israelia, sillä joidenkin
osapuolien noudattama islamilainen tulkinta voi estää sen. Israel sen sijaan on
ollut valmis tunnustamaan valtiot. Tulkinta perustuu Arabiliiton vuoden 1967
sodan jälkeisessä Khartumin konferenssissa laadittuun kolmen ein päätökseen,
jossa Arabiliiton osallistujamaat yhdessä sopivat kolmesta kiellosta: ei rauhaa
Israelin kanssa, ei Israelin tunnustamista eikä neuvotteluita Israelin kanssa. (United
Nations 2023: Khartoum Resolution). Ruohonjuuritasolla työtä on
kuitenkin tehty, ja Abraham Accords -rauhansopimukset ovat olleet merkittävä
saavutus alueen rauhantyön edistämiseksi, kun sekä Arabiemiraatit että Bahrain
ovat tunnustaneet Israelin valtiona pitkien neuvottelujen jälkeen. Netanjahu viittaa
puheessaan rauhan ulottuvan myös kauemmas, mikä indikoi yhä useampien
arabivaltioiden tunnustavan tulevaisuudessa Israelin valtion.
5. Diskurssianalyysi
Diskurssianalyysi on monitieteinen tieteenala, jonka
keskiössä on kieli ja sen käyttötavat yhteiskunnallisissa ja sosiaalisissa
rakenteissa. Diskurssianalyysissa tulkinnan kohteensa ovat tekstin sisällön
esille tuomisen tavat, ei niinkään itse sisältö. Diskurssilla ymmärretään
kokonaisuutta, joka on laajempi kuin vain lause tai virke, ja analyysilla
tarkoitetaan sellaista kielenkäytön tutkimusta, jossa kielellinen tulkinta
yhdistetään sosiaaliseen tarkasteluun.
Nykyisen diskurssianalyysin metodiikan kehitykseen
vaikutti voimakkaasti 1970- ja 1980-lukujen kielellinen käänne. Kielellisellä
käänteellä tarkoitetaan sen tieteenfilosofisen käänteen yleistymistä, jonka
mukaan kieli ei vain heijasta, vaan myös rakentaa todellisuutta, ja se on siksi
tärkeä yhteiskunnallisen analyysin kohde. Diskurssianalyysin teoriatausta
perustuu sosiaalisena konstruktionismina tunnettuun tieteenfilosofiseen
suuntaukseen, joka syntyi vuosien 1970–1980 kielellisessä käänteessä. Sen mukaan
todellisuus rakentuu sosiaalisesti kielen avulla.
Merkittävin suomenkielinen diskurssianalyysia
esittelevä teos on Arja, Jokisen, Kirsi Juhilan ja Eero Suonisen Diskurssianalyysin
aakkoset (Jokinen, Juhila & Suoninen 1993), joka esittelee sosiaaliseen
konstruktionismiin perustuvaa diskurssianalyysia. Oppikirjassa esiteltiin
Loughboroughin koulukunnan (esim. Potter, Wetherell 1987) diskursiivisen
sosiaalipsykologian työkalupakin sisältö. Sarjaa täydensivät teokset Diskurssianalyysi
liikkeessä (Jokinen, Juhila & Suoninen 1999) ja Diskurssianalyysi
(Jokinen, Juhila & Suoninen 2016).
Kriittisessä diskurssianalyysissa keskitytään
yhteiskunnallisesti merkittäviin ilmiöihin, kuten valtaan tai ideologiaan sekä
niiden synnyttämään epätasa-arvoon. Tutkimusprosessissa lähdetään liikkeelle
tietystä yhteiskunnallisesta ongelmasta ja kerätään siihen liittyvää aineistoa.
Sen pääasialliset tavoitteet liittyvät yhteiskunnallisiin tai sosiaalisiin
ilmiöihin. Tutkittava aines voisi olla vaikkapa maahanmuuttoa käsittelevät puhe
tai Donald Trump retoriikkoineen.
Aineistometodin valintaan vaikuttavat tavoitteet,
aineistotyyppi ja aineiston määrä. Analyysissa voidaan valita vain yksi
tarkkarajainen näkökulma tai siinä voidaan käyttää useita eri työkaluja
toivotun tuloksen aikaansaamiseksi. Keskeistä on, että tutkijalla on mielessään
tutkimusasetelma, jota vasten hän tekee havaintoja kielenkäytön ilmiöistä.
Kriittisessä diskurssianalyysissä mielenkiinto
kohdistuu tekstin taustaoletuksiin, kuten, mitkä asiat nähdään tekstissä hyvinä
ja arvokkaina. Sanavalintojen kritisoitiin, huoli, ahdinko
ja oikein voidaan nähdä viestivät inhimillisistä tunteista ja
moraalisesta pohdinnasta.
Diskurssianalyysin metodin puitteiksi voidaan nähdä
dialoginen ja sosiaalinen, vuorovaikutusta korostava kielikäsitys sekä
konstruktionistinen perusta katsoa kieltä todellisuuden sosiaalisen
rakentumisen välineenä. Diskurssianalyysin avainkysymys on se, miten
kielenkäytöstä tehdään sosiaalista tulkintaa. Sosiaalinen tulkinta puolestaan
vaatii diskurssianalyyttista mielikuvitusta eli kielitajua.
Sosiaaliseksi mielikuvitukseksi ymmärretään (C. Wright Mills 2015 [1959])
tietoisuus henkilökohtaisen ja sosiaalisten rakenteiden välisestä
suhteesta. Diskurssianalyyttinen
mielikuvitus yhdistää sosiologian ja lingvistisen maailman oivaltaen yhteyksiä
sosiaalisten ja kielenkäytön rakenteiden tai niiden käytön välillä.
5.1 Diskurssit
Pohdin diskurssianalyysin soveltuvuutta materiaalin
käsittelyn keskeiseksi työkaluksi. Puheen sisältämät diskurssit kiehtovat minua
ja niiden analysointi voi tuoda näkökulmia aiheen syvällisempään ymmärtämiseen.
Nopeallakin silmäilyllä Netanjahun puheesta voi löytää useita eri diskursseja,
kuten rauhan merkityksen Israelille, taistelun hinnan ymmärtämisen ja veljen
menetyksen tuoman henkilökohtaisen surun, suuret taloudelliset hyödyt alueelle,
yhteistyön Arabiemiraattien ja Bahrainin kanssa muun muassa parhaillaan
maailmalla jylläävän koronaviruksen suhteen, Israelin oikeutuksen omaan
maahansa Daavidin psalmin lainauksen kautta ja juutalaisen uudenvuoden
mainitsemisen uuden aikakauden symbolina. Näiden tarkoituksena on puhutella
erityisesti Yhdysvaltoja, sopimusten osapuolia ja niiden taustavaikuttajia.
Toistuvilla Israelin kulttuurihistoriaan liittyvillä diskursseilla Netanjahu
yrittää myös tyynnytellä Israelin nationalistisiipeä, jolle sopimukset olivat
iso pettymys ja myönnytys arabivaltioiden suuntaan. Puheesta voi löytää useita
eri kerroksia jo jokaista diskurssia myöten. Tässä tarkastelen kuitenkin vain
näitä kuutta diskurssia, joista yhden otan syvällisempään tarkasteluun.
Diskursiivisessa analyysissa keskeistä on
todellisuuden luominen puheen avulla. Se kietoutuu usein vallan ja sen eri
näkökulmien tarkasteluun diskursseja analysoivilla työkaluilla, joita on
esitelty Pekka Pällin ja Ella Lillqvistin artikkelissa Diskurssianalyysi
(Pälli, Lillqvist 2020). Teoreettiselta puolelta tarkasteluun voisi ottaa
sosiologian ja maailmanpolitiikan puolelta tuttuja teorioita. Foucault’n
diskurssien ja vallan välinen teoria, joka on esitelty Esa Väli-Verrosen
artikkelissa Median kuviteltu valta, tarjoaa myös työkaluja
diskurssianalyysin käytön ymmärtämiseen ja tutkimuskysymyksen syvällisempään
pohdintaan.
5.2 Diskurssien merkitykset
Rauhan merkitys Israelille:
Rauhan teema on Netanjahulle tärkeä osana Israelin
turvallisuusdiskurssia, jolle hänen poliittinen retoriikkansa mitä suurimmalta
osin perustuu. Teema toistuu lähes kaikissa hänen puheissaan, erityisesti
niissä, jotka liittyvät rauhanprosessiin tai uskonnolliseen sionismiin.
Netanjahu puhuu rauhasta muun muassa puheessaan ennen Gazan sotaa 2014. Tällöin
hän mainitsee haluavansa rauhaa siksi, että hän haluaa paremman tulevaisuuden
kansalleen Israelille (United Nations 2014). Netanjahua voisi silti luonnehtia
enemmän haukaksi kuin kyyhkyksi, jos puhutaan termein, joita tätä poliittista
ilmapiiriä kuvaavassa sanastossa käytetään. Hanna Ojala viittaa teoksessaan
Netanjahun tavan puhua turvallisuudesta seuraavan Israelin aiemman
pääministerin Menachem Beginin aikaista turvallisuusdiskurssia, jossa rauha
nähdään vastineena rauhasta, ei alueista.
Taistelun hinnan ymmärtäminen ja veljen menetyksen
tuoma suru:
Netanjahun tapa vedota yleisöönsä. Hän käyttää tässä
diskurssi-identiteetin työkalua, johon yleensä viitataan sellaisina puhujan
valintoina, jotka rakentavat puhujan suhdetta puhuttavaan asiaan tai rakentaa
itseään, kuulijaa tai ylipäänsä toisia ihmisiä tietynlaisina ihmisinä (Benwell
& Stokoe 2006). Netanjahu personifikoi veljensä kuoleman ja käyttää
tapausta luomaan myös itsestään inhimillisen kuvan, ikään kuin laskeutuu
kuulijan tasolle ja kertoo tälle, että myös hän on kokenut vastaavan traagisen
asian. Hän käyttää personifikaatiota tehokeinona tavoittaakseen kuulijan
henkilökohtaisesti. Tämän työkalun käyttö viittaisi hänen olettavan
kuulijakunnan olevan osa hänen omaa kansaansa ja luo kuvan, että puheen tämä
osuus on erityisesti suunnattu heille.
Suuret taloudelliset hyödyt alueelle:
Vetämällä talousdiskurssin esiin Netanjahu vetoaa taas
oikeistolaisiin kannattajiinsa, joille talouspolitiikka on usein keskeinen
intohimon kohde. Myös Yhdysvalloissa hänen kannattajakuntansa on vahvan
oikeistolaista eli republikaanipuolueen kannattajia, joille taloudelliset
hyödyt merkitsevät erityisen paljon. Arvostetun
yhdysvaltalaisen ajatushautomon Rand Corporationin arvion mukaan uusien
kumppanuussuhteiden kehittyessä syvemmäksi taloudelliseksi integraatioksi
kumppanuusmaiden taloudelliset hyödyt tulisivat olemaan erittäin merkittäviä
luoden välittömästi arviolta 150 000 työpaikkaa jo pelkästään neljälle
sopimuksen allekirjoittaneelle valtiolle. Luvun arvioidaan voivan kasvaa jopa
neljään miljoonaan ja yhä suuremmaksi, jos yhä useampia alueen valtioita
saadaan rauhansopimusten piiriin (Egel, Efron ja Robinson 2021).
Yhteistyö Arabiemiraattien ja Bahrainin kanssa
maailmalla jylläävän koronaviruksen suhteen:
Koronavirus on historiallisesti katsottuna aivan uusi
uhka mahdollisena bioaseena, suurvaltojen välisenä taistelukenttänä ja
kansainvälisen lääketeollisuuden multihuipentumana. Netanjahu viittaa virusta
käsittelevässä kohdassaan maiden välisen yhteistyön syvenemiseen taistelussa
koronaa vastaan. Israelin valtio otti rokotukset käyttöönsä ensimmäisten
joukossa maailmassa, siitä tuli äkkiä maailman johtava valtio bioteknologian
käytössä ja siellä virukselta suojaava bioteknologia vietiin kaikista
pisimmälle muun muassa varsin kiisteltyjen koronapassien muodossa (Boston
Herald 2021). Arabiemiraatit taas on kunnostautunut arabimaailman rokoteteollisuuden
keskuksena, ja siellä kansasta on virallisten lukujen perusteella rokotettu 99
%. (Google News 2022). Mailla on vahvat yhteiset intressit viruksentorjunnan
suhteen paitsi bioteollisuuden myös -teknologian saralla.
Daavidin psalmin lainaus:
”Herra antaa voiman kansalleen, rauhalla Hän kansaansa
siunaa.” Ps. 29:11, FB92.
Intertekstuaalinen
(Pälli, Lillqvist 2020: 396) viittaustapa aiempaan tekstiin, tässä tapauksessa
juutalaisten ja kristittyjen pyhään kirjaan Raamattuun, historiallisena
taustatietona ja osoituksena, että maa on jo Daavidin aikaan kuulunut
Israelille (3000 vuotta sitten) ja jo silloin rauhasta puhuminen on ollut
keskeistä valtion sisäisen järjestyksen turvaamiseksi. Lainauksen uskonnollinen
aspekti on tuotu osoittamaan monen uskontokunnan edustajien yhteistä intressiä
alueellisen rauhan eteen. Samalla se on suora viittaus sopimusten Abraham
Accords -nimeen, jolla viitataan kolmen eri uskontokunnan yhteiseen kantaisään
Abrahamiin. Viittaus voidaan myös nähdä lepyttelynä Israelin uskonnollisen
sionistisiiven pettymystä kohtaan, kun heidän vaatimansa alueliitokset eivät
toteutuneetkaan.
Juutalainen uusivuosi eli viittaus Rosh Hashanaan:
Alkava vuosi kuvaa symbolisesti uuden aikakauden
alkua. Uusivuosi on kansallinen juhlapäivä, joka aloittaa vuoden Tišri-kuun
ensimmäisenä päivänä syys-lokakuussa. Netanjahu on valinnut rauhansopimusten
julkistamisseremonian ajankohdaksi juutalaisen uudenvuodenpäivän, millä hän
haluaa painottaa uutta alkua Israelin suhteissa arabimaailmaan ja erityisesti
rauhansopimuksen solmineisiin valtioihin. On harvinaista, että Israel solmii
rauhansopimuksen arabimaan kanssa. Vain Egypti (1979) ja Jordania (1994) ovat tätä
ennen onnistuneet siinä, mikä tekee Abraham Accords -sopimuksista niin
merkittäviä.
5.3 Turvallisuusdiskurssi
Israelilaisessa puheilmastossa on olemassa tietty tapa
puhua turvallisuudesta, ns. israelilainen turvallisuusdiskurssi (Newman 2011:
51, 54–55) Kullakin poliitikolla on oikeastaan oma tapansa puhua
turvallisuudesta, mutta pienellä haravoinnilla voidaan löytää joitakin
yhteneväisyyksiä, jotka toistuvat lähes jokaisen poliitikon puheissa.
Ensimmäinen periaate on, ettei Israel voi periaatteesta hyväksyä
palestiinalaista valtiota. Israelin turvallisuusdiskurssissa tämä tarkoittaa,
että palestiinalaisvaltio muodostaa perustavanlaatuisen uhkan Israelin
tiheimmille asutusalueille, ja turvallisuuden konstruktio on vahvasti
yhteydessä kategorisointiin. Arja Jokisen mukaan (Jokinen 2006: 130, 142)
kategorisointi on keskeinen poliittisen argumentoinnin työkalu, ja Israelin
turvallisuusdiskurssissa sen avulla palestiinalaisvaltiosta puhutaan ikään kuin
se olisi ”syöpä”, jonka alueella Israelin tuhoon tähtäävät ääriainekset
pääsisivät valloilleen.
Turvallisuusdiskurssin kannalta olennaista on myös
israelilaisessa yhteiskunnassa yleisesti vallitseva käsitys arabeista
turvallisuusuhkana. Juutalaisen narratiivin mukaan juutalaiset ovat aina olleet
rauhaa rakastava kansa, ja he ovat vastoin tahtoaan joutuneet osaksi
väkivaltaista konfliktia, jossa heitä ympäröivät pahat arabit pyrkivät
aggressiivisesti tuhoamaan heidän maansa. (Rotberg 2006: 4). Arabit on tässä kategorisoitu pahoiksi ja
aggressiivisiksi, mikä palvelee sekä Israelin oman toiminnan että konfliktin
jatkumisen oikeuttamista. Chaïm Perelmanin mukaan keskeistä mielipiteitä ja
arvoasetelmia esitettäessä on argumentteja esittävän henkilön asema ja rooli
(Perelman 1996: 111).
Viime vuosikymmenen keskeinen kiistakysymys
Itä-Jerusalemiin rakennetun Gilon siirtokunnasta osoittaa Netanjahun seuranneen
beginiläistä turvallisuusdiskurssia retoriikassaan. Netanjahun mukaan kyseessä
ei ole siirtokunta, vaan ”juutalainen asuinalue viiden minuutin päässä
pääkaupungista”. Begin korosti juutalaisten oikeutta asua millä tahansa
alueella kansainvälisestä painostuksesta huolimatta, ja tätä myös Netanjahu on
painottanut omissa puheissaan. Netanjahu oikeuttaa retoriikallaan siirtokuntien
aseman, kuten aiemmatkin sionistiset oikeistopoliitikot. Tätä monet – EU, YK,
Yhdysvaltain vasemmistosiipi – pitävät esteenä rauhalle, vaikka oikeastaan koko
siirtokuntakysymys ei välttämättä liity suoraan itse rauhan muodostumiseen.
5.4 Israelin kulttuurihistoriaan liittyvät diskurssit
Daavidin psalmin lainaus:
Viittauksessa Daavidin psalmiin voi nähdä useita eri
kerroksia. Aiemmin niitä on käsitelty jo pintapuolisesti, mutta syvempi
tarkastelu osoittaa kerroksien syvyyden ja monisyisyyden. Uskontotieteessä
käsite uskonto viittaa ”jonkin asian ylimaalliseen merkittävyyteen,
olemassaolon perustaan, hengellisen voiman ja pyhyyden lähteeseen” eli
transsendenttisuuteen (Anttonen 2010: 9). Viittauksella uskonnollisiin
kirjoituksiin on itsessään syvästi uskonnollinen merkitys, ja tällä Netanjahu
haluaa korostaa myös rauhan merkityksen olevan keskeinen juutalaisessa
diskurssissa. Samaan psalmin kohtaan hän viittasi myös ensimmäisessä julkisessa
puheessaan Yhdysvaltain kongressissa 10. heinäkuuta 1996, perustellen sen
sanoen, että se on alkuperäinen, inspiroitu lähde sille, että rauha periytyy
voimasta (Holmes 2021).
Myös Daavid on erittäin korkealle arvostettu hahmo
Israelin tunnetuimpana kuninkaana niin juutalaisessa kuin kristillisessä sekä
islamilaisessa traditiossa. Daavidin ajan loistokkuus on juutalaisen tradition
merkittävimpiä kulttuurihistoriallisia virstanpylväitä, ja Netanjahun
viittauksella hänen aikakauteensa voidaan nähdä rauhansopimusten arvon
rinnastus johonkin majesteettiseen ja mahtipontiseen, Daavidin aikaiseen
loistoon.
Kohdassa on kuvattu myös Daavidin yhteys Jerusalemiin,
ja sitä on kuvattu juutalaisten ikuiseksi ja pyhäksi pääkaupungiksi. Pyhyyden
käsite juutalaisessa kontekstissa on laaja ja syvällinen, ja heprean pyhää
tarkoittava sanajuuri perustuu ajatukseen ”erilleen asettamisesta” (Douglas 2000:
54). Lähi-idän ja juutalaisuuden tutkimuksen professori Yitzhak Reiterin mukaan
Jerusalemin merkitys juutalaisille perustuu raamatullisiin ja rabbiinisiin tekstitraditioihin.
Näissä kertomuksissa kuvataan ensimmäisen ja toisen temppelin rakennus ja tuho
ja juutalaisten katkeamaton yhteys Jerusalemiin vuosituhansien ajan. Netanjahun
rinnastus luo yhteyden nykytilanteen ja menneisyyden välillä, ja tätä hän
käyttää myös oikeuttamaan poliittisen näkemyksensä Jerusalemista Israelin
jakamattomana pääkaupunkina perinteisen oikeistolaisen näkemyksen mukaisesti.
Diskurssianalyysin kannalta tässä voidaan nähdä
viittaus koherenssiin eli kielellisen esityksen sidosteisuuteen. Koherenssi
ymmärretään lukijan tekstiin heijastamana logiikkana, jota vasten hän tulkitsee
tekstin mielekkääksi. Se koostuu erilaisista kontekstuaalisista,
sosiokulttuurisista ja kielellisistä yhteyksistä (Halliday & Hasan 1976).
Sidosteisuuden keinot rakentavat tekstin tulkinnallista logiikkaa yhteyksien
avulla Israelin eri kulttuurihistoriallisiin tekijöihin, jotka saavat
kuulijassa aikaan tunteen puheen sisällön oikeutuksesta sekä siitä, että siinä
mainitut asiat pitävät todella paikkansa. Puheen syvemmistä tasoista huomaa,
että Netanjahu on esiintymisen ammattilainen ja harjoitellut puheiden pitämistä
yli 25 vuotta (Holmes 2021).
6. Johtopäätökset
6.1 Netanjahun viesti: rauha on syntynyt
Netanjahun tapa puhua rauhasta on Abraham Accords
-rauhansopimuksia julkistettaessa erilainen kuin ennen Gazan sotaa 2014,
jolloin sodan uhka oli todellinen. Silloin hänen tapansa puhua rauhasta oli täynnä
uhkakuvia ja pelosta käsin syntynyttä retoriikkaa. Tässä tilanteessa rauhansopimukset
on saatu solmittua Israelille edullisin lopputuloksin. Puheesta huokuu
Netanjahun tyytyväisyys saavutettuihin tuloksiin sekä neuvotteluosapuolten
vahva suitsutus. Hän on saavuttanut päämääränsä ja tuo sen ylitsevuotavin sanoin
tiettäväksi kansainväliselle yhteisölle. Netanjahu on systemaattisesti tuonut
esiin puheissaan voiman olevan edellytys rauhalle, jo aivan ensimmäisestä
puheestaan lähtien 10. heinäkuuta 1996 Washingtonissa, jonka tarkka lainaus
kuuluu:
”In
our Hebrew scriptures, which spread from Jerusalem to all mankind, there is a
verse:’ God will give strength to His people; God will bless His people with
peace.’ This is the original, inspired source for the truth that peace derives
from strength.” (Holmes
2021)
Samaa psalmin jaetta on lainattu myös käsillä olevassa
puheessa. Netanjahun kanta heijastelee Israelin ensimmäisen pääministeri David
Ben-Gurionin aikaisia näkemyksiä, joiden mukaan juutalaisten ylivoimainen
sotilaallinen voima olisi ainoa keino saavuttaa rauha vihamielisten
arabivaltioiden kanssa. Netanjahun viesti on, että rauhansopimukset osoittavat
voiman todella tuoneen sen rauhan, josta Israelin kansa on vain haaveillut
kaikki nämä vuosikymmenet aina Ben-Gurionista lähtien. Ne ovat merkillepantava
saavutus Israelin suhteessa arabivaltioihin, vaikka nähtäväksi jää, kuinka
kauan Netanjahun uudelleenvalinnasta johtuvat kansan sisäiset kiistat jatkuvat,
ja kuinka tämä umpisolmu saadaan rauhoittumaan. Diskurssianalyyttisesta näkökulmasta puheesta
voidaan löytää lisäksi ainakin intertekstuaalinen ja koherentti lähestymistapa
sekä vahva retorinen argumentointi.
6.2 Rauhan merkitys Lähi-idän alueen geopolitiikalle
Abraham Accords -rauhansopimukset ovat poikineet
vahvaa taloudellista yhteistyötä maiden välillä, erityisesti Arabiemiraattien
ja Israelin. Maiden voimasuhteet ovat vahvistuneet ja myös Israelin kauan
tavoittelema rauhansopimus Saudi-Arabian kanssa näyttää erittäin mahdolliselta.
Persianlahden maiden muodostama klikki on Israelin vastaus Iranin aiheuttamaan
uhkaan, ja yhteistyö tätä vastaan on molempien tahojen intresseissä. Yhdysvaltain
tuella saavutetut rauhansopimukset ovat edellyttäneet suoria neuvotteluja ilman
hidastavia välikäsiä, kuten YK:ta tai EU:ta, ja ne ovat olleet mahdollisia vain
tässä aikaikkunassa, jossa Yhdysvaltoja on hallinnut Trumpin
republikaanihallinto. Rauhansopimukset ovat merkillepantava saavutus Israelin
ja arabimaiden välisissä suhteissa, mistä kertoo Netanjahun tapa puhua rauhasta
käsillä olevassa puheessaan, erityisesti sen mahtipontinen ja glorifioiva sävy.
7 Lopuksi
Jatkotutkimuskohteita voisivat olla vaikkapa laajempi
Netanjahun erilaisten rauhaa koskevien puheiden retoriikan systemaattinen
vertailu, rauhanprosessin etenemisen seuraaminen, Israelin sisäisten
voimasuhteiden tarkkailu, tapa, jolla hän puhuu Jerusalemista eri puheissaan tai
rauhansopimukset solmineiden maiden välinen yhteistyö koronaviruksen ja
tulevien maailmanlaajuisten uhkien suhteen. Kiinnostavaa olisi myös seurata,
miten alueen geopolitiikka muuttuu, kuinka etenevät Israelin suhteet
Saudi-Arabiaan ja muihin alueen suurempiin maltillisiin toimijoihin, ja minkä
roolin esimerkiksi Venäjä ja Kiina saavat alueen tulevassa
maailmanpoliittisessa asetelmassa. Jatkotutkimus edellyttää laajempaa
perehtymistä aiheeseen ja sen laajempaa rajausta. Tutkimustietoa kertyy myös
jatkuvasti lisää ajan kuluessa eteenpäin ja tapahtumien edetessä alueella. Sieltä
voisi löytyä myös seuraava tutkimuskohde ja sen edellyttämä kysymys.
Lähteet:
Abraham
Accords -Instituutti
https://www.aapeaceinstitute.org/story (Viitattu
1.3.2023)
Berg, Raffi. 2023. Benjamin Netanyahu, Israel’s
Defiant Leader. BBC.
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-18008697 (Viitattu
24.5.2023, 9.6.2023)
Biography.com. 2014. Famous political figures. Benjamin
Netanyahu.
https://www.biography.com/political-figures/benjamin-netanyahu (Viitattu 24.5.2023, 9.6.2023)
Caplan, Neil & Eisenberg & Zittrain, Laura.
1998. Arab-Israeli Peace: Patterns, Problems. Possibilities. Indiana
University Press.
https://web-p-ebscohost-com.libproxy.helsinki.fi/ehost/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3d19fMjMxNzZfX0FO0?sid=6402e0d2-3fba-47ea-8834-35082fb07725@redis&vid=0&format=EB&lpid=lp_I&rid=0 (Viitattu 8.6.2023)
Cohan, Alexi. 2021. Israel leading the world in
vaccination, ambassador shares tips of Massachusetts and U.S. Boston
Herald, Health.
https://www.bostonherald.com/2021/03/26/israel-leading-the-world-in-vaccination-ambassador-shares-tips-for-massachusetts-and-u-s/ (Viitattu
3.3.2023)
Egel, Daniel & Efron, Shira & Robinson, Linda. 2021. Rand
Corporation.
https://www.rand.org/pubs/perspectives/PEA1149-1.html (Viitattu
1.3.2023)
Hallward, Maia. 2022. Peace, Security or the
Economy? Israeli Narratives about the Abraham Accords. TPQ.
http://turkishpolicy.com/article/1159/peace-security-or-the-economy-israeli-narratives-about-the-abraham-accords (Viitattu
1.6.2023)
Holmes, Oliver. 2021. Benjamin Netanjahu – the
former commando who became King Bibi. The Guardian.
https://www.theguardian.com/world/2021/jun/13/benjamin-netanyahu-former-commando-who-became-king-bibi-profile (Viitattu 3.3., 9.3., 24.5.2023)
Hussein, Khalid Shakir. 2021. Legitimation
Strategies in Political Discourse: The Case of the Israeli-Emirati-Bahraini
Discourse (Trilateral Abraham Accords). University of Thi-Qar.
Norlen, Tova & Sinai, Tamir. 2020. Abraham
Accords – Paradigm Shift or Realpolitik? George C. Marshall Center for
European Studies. Security Insights.
https://www.marshallcenter.org/sites/default/files/files/2020-11/Security%20Insights%2064%20-%20Norlen%20SInai%20-%20The%20Abraham%20Accords%20-%20OCT%202020_1.pdf (Viitattu 8.6.2023)
Peleg, Ilan. 2019. Israel under Netanyahu. Domestic Politics and Foreign Policy. (ed.) Robert O. Freeman Routledge. London.
https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9780429342349/israel-netanyahu-robert-freedman?refId=7775c0ad-54ab-4225-8d60-64508d1ba778&context=ubx (Viitattu 8.6.2023)
Pälli,
P. & Lillqvist, E. 2020. Diskurssianalyysi, julkaisussa M
Luodonpää-Manni, M Hamunen, R Konstenius, M Miestamo, U Nikanne & K
Sinnemäki (toim.), Kielentutkimuksen menetelmiä II. Suomalaisen Kirjallisuuden
Seura, Helsinki, sivut 374 – 411. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/324366/Diskurssianalyysi.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Viitattu 10.2.2023)
Singer, Joel. 2021. The Abraham Accords:
Normalization Agreements Signed by Israel, with the U.A.E., Bahrain, Sudan and
Morocco. Cambridge University Press.
Sprinzak, Ehud. 2014. Peacemaking in Divided
Society. Routledge. London.
https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315039640-5/israeli-right-peace-process-ehud-sprinzak (Viitattu 8.6.2023)
Trigano, Shmuel. 2021. Abraham Accords –
Contrasting Reflections. Begin-Sadat Center for Strategic Studies.
https://www.jstor.org/stable/pdf/resrep29695.pdf (Viitattu 8.6.2023)
Väliverronen, Esa. Helsinki.
https://www.mv.helsinki.fi/home/valiverr/mediankuviteltuvalta.pdf (Viitattu 4.3.2023)
United Nations. 2023. The Question of Palestine. LAS
Khartoum Resolution, 1. September
1967.
https://www.un.org/unispal/document/auto-insert-193039/?fbclid=IwAR1yOc6fuq4JpR2zxX-zTJXR6RPqQDneVI-rntlRL9KKcTJDrd0qNszf0sI (Viitattu
2.6.2023)
Kirjallisuus:
Anttonen,
Veikko. 2010. Uskontotieteen maastot ja kartat. Helsinki: SKS, HansaPrint
Oy, Tietolipas 232.
Benwell, Bethan & Stokoe, Elisabeth. 2006. Discourse
and Identity. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Douglas, Mary. 2000. Puhtaus ja vaara. Ritualistisen
rajanvedon analyysi.
(Suom. Hazard, Kaarina). Tampere: Vastapaino.
Galtung, Johan. 1969. Violence, Peace and Peace
Research. Journal of Peace Research. [online 6 (3)], 167 – 191
Galtung Johan. 1996. Peace by Peaceful Means: Peace
and Conflict, Development and Civilization. Lontoo: SAGE
Halliday, Michael & Hasan, Ruqaiya. 1976. Cohesion in
English.
Lontoo: Longman.
Jokinen
Arja. 2006. Vakuuttavan ja suostuttelevan retoriikan analysoiminen.
Teoksessa Jokinen, Juhila, Suoninen (toim.). Diskurssianalyysi liikkeessä.
125-159. Tampere: Vastapaino. 2006.
Lustick,
Ian S. 1993. Jewish Fundamentalism and the Israel-Palestinian
Impasse. Teoksessa Silberstein, Lawrence J. (ed.): Jewish Fundamentalism in
Comparative Perspective. New York
& Lontoo: New York University Press, 104-116.
Mills, C. Wright. 2015 [1959], Sosiologinen mielikuvitus.
Suom. Antti Karisto, Esa Konttinen, Pentti Takala & Hannu Uusitalo. Helsinki:
Gaudeamus
Newman,
David. 2011. From Bilateralism to
Unilateralism – the Changing Territorial Discourses of Israel-Palestine
Conflict Resolution. Teoksessa
Matthews Elizabeth G. (ed.) The Israel-Palestine Conflict - Parallel
Discourses. 51
-66.
London & New York: Routledge, 2011.
Perelman,
Chaïm. 1996: Retoriikan valtakunta. Tampere: Vastapaino 1996.
Potter, Jonathan & Wetherell, Margareth. 1987. Discourse
and Social Psychology. Beyond Attitudes and Behaviour. Lontoo: SAGE
Schwartz, Dov. 1999. Uskonnollinen sionismi logiikan ja
messianismin välimaastossa (hepr.). Tel Aviv: Am Oved Publishers.
Sprinzak,
Ehud. 1993. The Politics, Institutions, and the Culture of Gush Emunim.
Teoksessa Silberstein, Lawrence J. (ed.): Jewish Fundamentalism in Comparative
Perspective. New York & Lontoo: New York University Press, 117-147.
Sprinzak, Ehud. 1999. Brother against brother.
Violence and Extremism in Israeli Politics from Altalena to the Rabin
Assassination. New York: The New
Press.
Liitteet:
Liite 1: Abraham Accords -julistus Yhdysvaltain
ulkoministeriön sivuilla
https://www.state.gov/the-abraham-accords/ (Viitattu 1.3.2023)
Liite
2: Netanjahun aiempi puhe ennen Gazan sotaa 2014
https://www.un.org/en/ga/69/meetings/gadebate/pdf/IL_en.pdf (Viitattu
14.6.2023)
Liite
3: Netanjahun puhe 15.9.2020
https://www.gov.il/en/departments/news/pm-netanyahu-s-speech-at-the-white-house-signing-ceremony-with-the-united-arab-emirates-and-bahrain-15-september-2020 (Viitattu
3.3.2023)
Netanjahun puheen suomennos
Hyvät
naiset ja herrat!
Herra
Presidentti,
Tämä päivä
on historiallisesti ratkaiseva. Se ennakoi uutta rauhan koittoa. Tuhansien
vuosien ajan juutalaiset ovat rukoilleet rauhaa. Vuosikymmenten ajan
juutalainen valtio on rukoillut rauhaa. Ja sen vuoksi olemme tänään täynnä niin
syvää kiitollisuutta. Olen kiitollinen Teille, presidentti Trump, ratkaisevasta
johtajuudestanne. Olette yksiselitteisesti seissyt Israelin puolella. Olette
rohkeasti kohdannut Teheranin tyrannit. Olette esittänyt realistisen vision
Israelin ja palestiinalaisten välille. Olette onnistuneesti välittäneet sen
historiallisen rauhan, jonka allekirjoitamme tänään, rauhan, jolla on laaja
tuki Israelissa, Amerikassa, Lähi-idässä – jopa koko maailmassa.
Olen
kiitollinen Yhdistyneiden Arabiemiraattien kruununprinssi Mohammed bin
Zayedille sekä Teille, ulkoasiainministeri Abdullah bin Zayed. Kiitän teitä
molempia viisaasta johtajuudesta sekä työskentelystänne Yhdysvaltain ja
Israelin kanssa laajentaaksenne rauhankehää.
Olen
kiitollinen Bahrainin kuningas Hamadille ja Teille, ulkoasiainministeri
Abdullatif Al Zayani, siitä, että olette mukana tuomassa toivoa kaikille
Abrahamin lapsille.
Kaikille
Israelin ystäville Lähi-idässä, heille, jotka ovat kanssamme tänään, ja heille,
jotka vasta huomenna liittyvät seuraamme, toivotan Aš-šalamu aleikum,
Rauhantervehdyksen. Shalom!
Ja olette
kuulleet presidentiltä, hän on jo asettanut jonoon yhä lisää ja lisää maita.
Muutama vuosi sitten tätä oli mahdotonta kuvitella, mutta tähän on voitu päästä
päättäväisyydellä ja tuoreella näkemyksellä rauhan toteutumiseen.
Hyvät
naiset ja herrat!
Israelin
kansa tietää hyvin sodan hinnan. Minä tiedän sodan hinnan. Haavoituin
taistelussa. Taistelutoverini, erittäin hyvä ystäväni, menehtyi käsivarsilleni.
Veljeni Yonin elämä päättyi, kun hän johti joukkojaan vapauttamaan
panttivankeja operaatio Entebben aikaan.
Vanhempani
surivat Yonin menetystä, eikä ikävä helpottanut edes heidän kuolinpäiväänsä
mennessä. Ja kaikkien näiden vuosien ajan, kun olen käynyt lohduttamassa
sodassa kaatuneiden ja terrorismin uhrien perheitä, olen nähnyt saman ikävän
lukemattomia kertoja. Siksi olen niin valtavan liikuttunut saadessani olla
täällä tänään, sillä he, jotka kantavat sodan haavoja, vaalivat rauhan
siunauksia.
Tänään
solmimamme rauhan siunaukset ovat valtavia. Ensinnäkin siksi, että tämä rauha
laajenee lopulta koskemaan muitakin arabivaltioita. Ja viime kädessä se voi
päättää arabien ja Israelin välisen konfliktin lopullisesti.
Toiseksi
siksi, että kumppanuutemme suuret taloudelliset hyödyt tuntuvat koko
alueellamme ja ne tavoittavat jokaisen kansalaisemme.
Ja
kolmanneksi siksi, että tämä ei ole vain maiden johtajien välinen rauha, tämä
on rauha kansakuntien välillä. Israelilaiset, emiraatit ja bahrainilaiset
syleilevät jo toisiaan. Sijoitamme innolla kumppanuuden, vaurauden ja rauhan
tulevaisuuteen. Olemme jo aloittaneet yhteistyön koronan torjumiseksi, ja olen
varma, että voimme yhdessä löytää ratkaisuja moniin ongelmiin, jotka vaivaavat
aluettamme ja sen reunamaita.
Niinpä
huolimatta monista haasteista ja vaikeuksista, joita kohtaamme – niistä
kaikista huolimatta – pysähtykäämme hetkeksi osoittamaan kunnioituksemme tätä
merkittävää päivää kohtaan. Nouskaamme kaikkien poliittisten jakolinjojen
yläpuolelle. Siirtäkäämme syrjään kaikki kyynisyys. Tuntekaamme tänä päivänä
historian sydämenlyönnit. Sillä tänään solmimamme rauha kestää vielä pitkään
pandemian jälkeenkin.
Hyvät
naiset ja herrat!
Olen
omistanut elämäni Israelin paikan turvaamiseen kansojen joukossa varmistaakseni
yhden ja ainoan juutalaisen valtion tulevaisuuden. Saavuttaakseni tämän
päämäärän teen työtä tehdäkseni Israelista voimakkaan – erittäin voimakkaan –
sillä historia on opettanut meille, että vahvuus tuo turvan, vahvuus tuo
liittolaisia ja viime kädessä vahvuus – ja tämän presidentti Trump on toistanut
yhä uudelleen – vahvuus tuo rauhan.
Kuningas
Daavid ilmaisi perustavanlaatuisen totuuden tuhansia vuosia sitten ikuisessa
pääkaupungissamme Jerusalemissa. Hänen rukouksensa, joka on ikuistettu
Raamattuun Psalmien kirjaan, luo kaikuja loistokkaasta menneisyydestämme ja
ohjaa meitä kohti loistavaa tulevaisuutta.
Adonai oz
le’amo yiten; Adonai yevarekh et-amo va-shalom. Antakoon Jumala voimaa
kansalleen. Siunatkoon Jumala kansaansa rauhalla.
Herra
Presidentti, arvoisat vieraat, tämä viikko on Rosh Hashana, juutalainen
uusivuosi. Ja minkä siunauksen me tuommekaan uudelle vuodelle – ystävyyden,
toivon ja rauhan siunauksen. Kiitos teille.
Puheen suomennos: Martta
Ylätalo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti